Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Expressen Lifestyle

Före start kom beskedet: Joakim är död!

Ronnie Petersons krönika. Teknikens Värld nummer 13/1972.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

(Frankfurt, Teknikens Värld). Strax före start på Hockenheim utanför Frankfurt fick vi beskedet:
– Joakim Bonnier har omkommit på Le Mans!
Då begrep jag inte innebörden i orden och jag undrar om jag någonsin kommer att göra det. Joakim var racing på något sätt. Han var ett stort namn redan när jag var liten, tävlade mot Fangio och Moss redan på 50-talets mitt.
Och han lyckades med det som jag ännu inte har klarat: att vinna ett Grand Prix.
Det är för mig ofattbart att just han, den mest rutinerade och omdömesgille av oss alla, skulle falla offer för en sådan här olycka. Och det känns oändligt meningslöst när man vet att han gradvis höll på att avveckla sin tävlingsverksamhet.
Joakims sista Formel 1-tävling var Italiens Grand Prix förra året. Sedan lät han hänga upp sin McLaren bland alla konstverken på väggen hemma i villan. Nu skulle han bara köra en del sportvagnstävlingar. Det var underförstått att han med tiden skulle lägga av helt

Jag är glad att jag slapp Le Mans

Själv slapp jag vara med i Le Mans. Det är jag glad åt, särskilt nu efteråt. Ferrari drog sig tillbaka i sista stund eftersom man hade räknat ut att motorerna inte skulle hålla i 24 timmar.
Le Mans är en otäck tävling. Det som blev Bonniers öde, blandningen av snabbare och långsammare bilar, upplever vi visserligen i alla sportvagnstävlingar. Men på Le Mans går det så fruktansvärt fort.
Den Ferrari som Joakim kolliderade med, en Daytona GT-vagn, har visserligen stor motor och går ganska fort på raksträckorna. Men den är stor och tung, går långsammare i kurvorna och accelererar långsammare. Skillnaden i fart på det ställe där olyckan inträffade måste ha varit betydlig. Det är sådant som skapar riskerna. Jag har själv vid flera tillfällen smällt ihop med långsammare bilar och vet hur farligt det är. När man som i Le Mans t o m släpper fram standardbilar är man inne på fel vägar.
Sportvagnstävlingarna skulle bli säkrare om man tog bort de långsammare bilarna och bara tillät de riktiga sportvagnarna. Men då skulle man förmodligen inte få ihop tillräckligt stora startfält.

Ta bort Le Mans ur VM-serien

Jag tvivlar starkt på att det går att stoppa Le Mans. Tävlingen är en alltför stor sak i Frankrike. Men jag hoppas! Ta bort Le Mans ur VM så minskar åtminstone intresset.
Det här är första gången som en verkligt nära vän till mig har omkommit på racerbanan och jag tycker det är det svåraste som kunnat hända. Det var inte med någon större entusiasm som jag satte mig i Formel 2-vagnen på Hockenheim – och det gjorde väl ingen av oss.
Men vi är yrkesmän och måste köra, vare sig vi vill eller inte. Joakim skulle ha gjort likadant.
Jag körde alltså och kom trea efter Fittipaldi och Jean-Pierre Jassaud. Det var regnigt och dant, nästan omöjligt att köra om.
Helgen innan körde jag i Belgiens Grand Prix – en ny besvikelse. Min March 721 X gick helt enkelt uruselt och jag fick vara glad över att komma i mål som nia.
Jag har haft stora förhoppningar på den här bilen tidigare, men nu har jag gett upp hoppet. Att en ny bil bär sig litet konstigt åt i början är normalt, men i det här fallet är det allvarligare.

Min March är ohjälpligt felkonstruerad

March 721 X är helt enkelt felkonstruerad och vi vet inte var. Det går inte att få ordning på bilen helt enkelt; konstruktören Robin Herd är alldeles otröstlig och faktiskt ännu mera deppad än jag över det misslyckade projektet. Bilen har kostat enorma summor – och så blir den en sådan flopp!
Bilen är så konstruerad att tyngdpunkten skall ligga så nära mittpunkten som möjligt. Detta för att ge den goda kurvegenskaper.
Tyvärr har detta medfört att bilen även är väldigt rörelsekänslig i längdled. Den stegrar sig vid acceleration och niger kraftigt vid bromsning. Och i kurvorna gungar den som en Citroën. I Belgien lyfte den på raksträckorna. Ett hopplöst fall.
Det är alltså bara att försöka fundera ut något nytt. Projekt X till sophögen. 

Nu satsar vi på Formel 2 i Formel 1!

Vi fick en idé av Mike Beuttler. Han kör en March Formel 2 med Formel 1-motor. Jag lånade bilen av honom för en testkörning på Silverstone.
Och faktiskt – det fungerade! Trots att det var första gången jag körde bilen låg jag bara en sekund över Fittipaldis varvrekord – och två sekunder under mina bästa tider med den olycksaliga X-bilen.
Till saken hör att Beuttler inte har tillgång till de allra bästa motorerna.
Den här hybriden visade sig framför allt mycket lättmanövrerad och jag kunde köra fort i kurvorna – det har aldrig gått med den understyrda 721 X.
Så nu bygger March en likadan bil åt mig. Om det här med två sekunders tidsvinst stämmer även på andra banor, räknar jag med att bli ungefär femma på träningen i fortsättningen – och sedan satsar man alltid litet extra i själva tävlingen.
Nu hoppas jag igen. Om allt går enligt planerna startar jag med den nya vagnen i Frankrikes Grand Prix den 2 juli.

Två hjulupphängningar brast på Silverstone

Fast det är förstås inte så enkelt som att bara sätta i en ny motor i en lättare bil. Testkörningarna på Silverstone var ganska dramatiska och bland annat körde jag sönder två hjulupphängningar.
Vagnen måste alltså förstärkas både här och där. Trots allt bör den inte bli tyngre än 721 X.
VM har visserligen rullat i väg en bra bit och eftersom jag hittills har samlat bara tre poäng ser det inte så ljust ut för Peterson. Men om det nya projektet håller vad det lovar bör jag fortfarande kunna nå en hygglig placering.
Favorit till VM just nu är förstås Emerson Fittipaldi och jag undrar om någon kan hota honom. Han är i en fruktansvärd form och har dessutom en bil som är i det närmaste perfekt. I Belgien åkte han ifrån oss andra utan vidare.
Direkt efter Hockenheim åkte jag hem till Örebro för att ta igen mig ett tag. Sedan blir det uppvisningskörning på Scandinavian Raceway – det skall verkligen bli kul att se hur snabbt det går att köra med en Formel 1-vagn där.
I midsommarhelgen kör jag sportvagns-VM i Österrike och sedan är det dags för Frankrikes Grand Prix. I juli skall jag bl a till USA och köra sportvagns-VM på Watkins Glen. Där vann jag faktiskt förra året tillsammans med de Adamich i en Alfa. Nu gäller det att försöka upprepa segern åt Ferrari. Ni håller väl tummarna?

Foto: Expressen Lifestyle