Hela havet stormar – hitta en stol fort!
Jag fick två mail alldeles nyss. Båda är bevis på att det leks en stenhård vuxenvariant av klassikern ”Hela havet stormar” i bilvärlden just nu.
Det första mailet var från Mercedes-Benz Sverige som i all enkelhet ville meddela att Bilia köper Upplands Motor, ni vet den gigantiska bilhandlaren bredvid E4:an lite norr om Stockholm, och att Bilia blir återförsäljare för Mercedes-Benz.
Det här är extra intressant eftersom Volvo nyligen sa upp återförsäljaravtalet med Bilia och för att Volvo så sent som i september i fjol köpte Upplands Motor. Till saken hör också att Merca för två år sen var först ut med fasta priser på sina bilar. Inget prut. Inget ”bästapriset kompis” längre för att man varit en långvarig och trogen kund. Oklart hur det går med det faktiskt, men jag har hört av både köpare och säljare att det inte direkt förenklar affärerna.
Men voffo gör di på detta viset då? (för att citera rumpnissarna i Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter). Jo, samtliga aktörer i världen som kretsar kring bilar och bilars framtid springer runt runt och hoppas få sätta sig innan stolarna är slut. Elektrifieringen och nya miljöregler ställer en tidigare rätt statisk affärsmodell på sin spets.
Eftermarknaden inbringar miljarder varje år, service och försäljning av reservdelar alltså. Och elbilar behöver inte servas lika mycket som fossila bilar. Men de behöver fortfarande säljas, och hur mycket man än vill sälja bilar digitalt så lär det dröja ett tag till innan vanliga mänskor är helt bekväma med att klicka hem en bil för en halv miljon på nätet. Folk vill provköra sin blivande bil och ha personlig kontakt. Och det är den personliga kontakten, i verkligheten och digitalt, som är det verkliga värdet i att äga en bilhandelsplats.
Det andra mailet jag nyss fick kom från Gröna Bilister, de är en ideell organisation som inte alltid tycker som jag. Men den här gången slår de huvet på spiken så att säga, de tycker nämligen också att det måste bli lite lugn och ro i leken. Första juli i fjol fick Sverige en ny miljöbilsdefinition, och nu vill regeringen ändra den igen.
Visst, utvecklingen går väldigt fort och en bil som var ”miljövänlig” för tre år sen är inte lika grön i dag. Men i det här fallet framstår regeringen som det där stökiga barnet som skulle hålla på och ändra reglerna hela tiden, mitt i leken, så att man helt plötsligt måste hoppa på ett ben och ropa ”hej knekt!” innan man fick sätta sig på en av de få kvarvarande stolarna. Det blir för rörigt. Snälla regeringen, bestäm er för en linje och håll er till den i några år nu. Det blir bäst för alla.
Ja tack!
Skoda Enyaq! Den första elbil för någorlunda rimliga pengar som har utrymme för min familj, hyfsad räckvidd per laddning och som dessutom är väldigt komfortabel att köra…
Nej tack!
… men det här med att den har 43 mils räckvidd när jag sätter i sladden på kvällen och 31 mils räckvidd på morgonen därpå – när den är ”fulladdad”? Det är inte bra. Fixa buggarna nu, så köper jag en. Jag lovar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se