Hetsjakt eller prisfusk med miljöbränslen?
Jag fick ett meddelande från min kompis Leif igår. ”Igår” var dagen när soppapriserna höjdes – igen – ska såklart tilläggas.
Han undrade om jag visste hur det kan komma sig att priserna på så kallade miljöbränslen som HVO100 och biogas höjs när råoljepriset går upp. Det visste jag inte. Jag förstår att råoljepriset går upp ibland och ner ibland, men jag förstår inte kopplingen mellan råoljepris och nåt som tillverkas av skogsavfall och/eller rent och skärt människoavfall, läs: bajs.
HVO100 innehåller ingen olja alls. Det är hela grejen med HVO100. Biogas innehåller inte heller olja. Det hörs liksom på namnet.
Ändå höjdes priset på de båda med exakt lika många ören som priset på diesel och bensin, där det faktiskt finns en tydlig koppling till oljepriset. Hur kommer det här sig? Är det så att bränslebolagen inser att de sjunger lite på sista versen och helt enkelt passar på att tjyvhöja priserna? Detta medan hela etablissemanget stirrar sig blinda på kilowattimmar och klurar på hur man ska stänga kärnkraftverk samtidigt som Northvolt använder upp all el som produceras med vatten- och vindkraft i norra Sverige? Jag vet inte. Men jag vet att det blir väldigt svårt att motivera inköp av dyrare fordon som kan köras på miljöbränslen om det inte finns nån ekonomisk uppsida med att göra det.
Omställningen till eldrift kommer nämligen inte att gå så fort som man tror inne i regeringskansliet – där de nyss har upptäckt att miljöbonuspengarna har tagit slut medan nästan alla pengar som skulle bygga ut laddinfrastrukturen på Sveriges ”vita fläckar” finns kvar. Varför de sistnämnda slantarna är kvar? Jo, för att ingen som bor i Norrbottens inland vill öppna en laddstation som de redan från start vet kommer att sakna el, som faktiskt krävs för att bedriva snabbladdning. Och om det inte finns snabbladdare så kommer folk heller inte att köra elbil där, för man vill inte vänta på bärgningsbilen i 29 minusgrader. Inte ens i en Tesla.
Jag vet faktiskt inte riktigt hur man ska tolka höjningen av miljöbränslepriserna men det börjar mer och mer likna ett slags fusk eller hetsjakt inför öppen ridå, det är liksom fritt fram att blåsa de som är dumma nog att fortfarande köra oelektriska bilar. Ingen kommer att säga nåt om det, eftersom ”normalbilister” redan är utmålade som miljöbovar som helst ska stå kvar i sitt hörn med skämskudden framför ansiktet. Men om nån kan förklara för mig hur vi ska nå klimatmålen utan att de som kör på miljöbränslen får nåt för det så hör gärna av er. Bästa förklaringen vinner en t-shirt. En urtvättad ur min privata samling.
Ja tack!
Nu är bilar från tidigt 90-tal skattebefriade. För att fira det kör vi igång vår nygamla serie ”Skattesmitarna” igen.
Nej tack!
Rekordhöga bensin- och dieselpriser OCH svindyr så kallad ”plug-surfing” om du har elbil. Det är viktigare än någonsin att börja tänka som de gör i tjänstebilsbranschen – på TCO (total cost of ownership).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se