Högsta fart på modet igen
Nästa naturliga steg var likt Darwins förutsägelse ”survival of the fittest” och biltävlingar anordnades. Männen (för det var just män) som dristade sig till att fara fram längs dåtidens undermåliga vägnät sågs som vägarnas gladiatorer och våghalsar. Hjältar i sin egen rätt, precis som flygpionjärerna.
I Tyskland kämpade Auto Union och Mercedes om vem som hade den snabbaste silverpilen. I Italien framfördes Alfa Romeo 8C och likaledes kompressormatade Maseratis. Bugatti i Frankrike och på de brittiska öarna jagades Jaguar av Rileys och MG:s.
I Sverige kunde vi njuta de snabba, vackra vagnarna längs landsvägar där tävlingar var förlagda. Som Sveriges första sommar-Grand Prix i skånska Vram 1933 med 100 000 svenskar i publiken längs den tre mil långa banan.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se