Högsta fart på modet igen

Synen på bilens fart är ­intressant. När automobilen såg dagens ljus i trakterna kring det förra århundradets födelse var massorna fascinerade av allt som kunde röra sig utan hjälp av verkliga hästkrafter.

Nästa naturliga steg var likt Darwins förutsägelse ”survival of the fittest” och biltävlingar anordnades. Männen (för det var just män) som dristade sig till att fara fram längs dåtidens undermåliga vägnät sågs som vägarnas gladiatorer och våghalsar. Hjältar i sin egen rätt, precis som flygpionjärerna.
I Tyskland kämpade Auto Union och Mercedes om vem som hade den snabbaste silverpilen. I Italien framfördes Alfa Romeo 8C och likaledes kompressormatade Maseratis. Bugatti i Frankrike och på de brittiska öarna jagades Jaguar av Rileys och MG:s.
I Sverige kunde vi njuta de snabba, vackra vagnarna längs landsvägar där tävlingar var förlagda. Som Sveriges första sommar-Grand Prix i skånska Vram 1933 med 100 000 svenskar i publiken längs den tre mil långa banan. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill