”Hoppas att inte självförtroendet knäcktes”
Oliver Solberg tvingades till slut att bryta en tuff VM-premiär för Hyundai.
Och jag hoppas att inte självförtroendet knäcktes av den där lite nesliga avåkningen.
Nu måste Hyundai samla kraft för att reda ut problemen med bilen i god tide före Svenska rallyt.
En av tre bilar över mållinjen och en enda sträckseger. Nej, VM-premiären i Monte-Carlo blev inte alls det som teamsegraren från 2019 och 2020 Hyundai tänkt sig.
Nu tror jag inte besvikelsen är allt för stor hos Hyundai Motorsport. Det var trots allt den första tävlingen med en helt ny bil. Dessutom var Hyundai steget efter konkurrenterna Toyota och Ford under hela utvecklingsarbetet. Speciellt Ford påstås ha utvecklat den här bilen i närmare två år med en tydlig målsättning att snabbt bygga och sälja kundbilar. Ford vill göra det som Volkswagen så framgångsrikt gjort med sin VW Polo och Ford tidigare gjort med Fiesta.
Det som oroar är att det var lite olika problem som bromsade Hyundaibilarna. Thierry Neuville hade problem med höger stötdämpare, Oliver Solberg blev illamående av avgaser i bilen och det verkar som att både Neuville och Solberg tillsammans med Ott Tänak då och då hade problem med ljudsystemet. Tänak gjorde dessutom ett klassiskt Monte-misstag när han kraschade på en isfläck med sina slicks. I kraschen fick estländaren punktering och reservhjulet var redan använt.
Är inte typen som påverkas
Det som är glädjande är ändå farten i bilen. Visserligen vann Neuville bara en specialsträcka men samtliga förare nosade på toppen vid flera tillfällen. Visserligen kom Neuveille till slut bara sexa men i praktiken är det en fjärdeplats då segraren Loeb och tvåan Ogier inte finns med i Svenska rallyt och inte heller ska köra speciellt många fler tävlingar under året.
Om det nu var avgaser i bilen eller dåligt kommunikationssystem som låg bakom Oliver Solbergs avåkning får vi kanske aldrig reda på. Men det såg lite nesligt ut när talangen från Värmland kanade ut över bergskanten. Nu kom Solberg tillbaka starkt och gjorde några fina tider på sträckor och delsträckor innan han inte orkade fortsätta. Jag tror heller inte att Oliver är typen som blir nedslagen av en relativt misslyckad tävling. Om ni följer Solbergs på Instagram så har ni sett att han ha återhämtat sig väl. Kan ni leta fram TVNorge och titta på andra säsongen av programserien Team Solberg.
I Sverige kommer trycket att vara större på Oliver Solberg, 20, men jag hoppas att han kan ta lärdom av flera ungdomar som inte verkar bli nervösa eller känna press – bara kör- eller spelglädje.
* 21-årige Valter Chrintz dundrade in en avgörande straff i ett avgörande läge mot Norge i handbollss-EM.
* Flera unga qb:s briljerade i NFL-slutspelet i helgen medan veteranerna ”frös” i de viktiga momenten.
* Sen finns förstås gamlingar utan nerver också. Eller vad sägs om snart 48-årige Sebastien Loeb som följde upp andraplatsen i Dakarrallyt med en seger i Monte-Carlo. Vi kommer att sakna Loeb i Umeå.
***
Vill ni lyssna på lite motorsport så leta fram podcasten Sporthuset och veckans avsnitt, nummer 333, där jag gästa Lasse Granqvist och Tommy Åström för att prata om racerföraren Danica Patrick.
***
Och nästa vecka är det Race of Champions i Piteå där Teknikens Värld är på plats.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se