Hur hanterar vi den kinesiska elefanten…?

Vadå elefant? Det här är ju en biltidning. Ja. Men ni vet uttrycket ”elefanten i rummet”, det där dåliga och känsliga som alla vet om men ingen riktigt vill prata om.

Den ryske elefanten Putin klarade sig hyfsat, till och med efter invasionen av Krim, ända tills han fick för sig att mörda civila och bomba hela sitt grannland. Fram till dess fick han leda sin auktoritära stat och sälja olja och gas till vem han ville. Nu har större delen av omvärlden satt ner foten mot honom. Men inte Kina.
Kina ser fortfarande Ryssland som ”en viktig samarbetspartner för framtiden” och har till och med hintat om att det nog rentav av är USA:s och NATO:s fel att Ukrainska städer bombas tillbaka till stenåldern.
Ska fiendens vän få fortsätta att vara vår ”vän”? Ska vi se mellan fingrarna med en totalitär stat som förtrycker buddhister i Tibet och muslimer i Xinjiang, bara för att vi ska få köpa billiga elbilar? Eller elbilar överhuvudtaget. Kineserna kontrollerar som du vet flera viktiga led inom modern biltillverkning, från ädelmetaller till halvledarkomponenter. Och inte bara till de ”egna” bilarna utan till de allra flesta tillverkares. 

Vi har hyllat kinesiska MG för att de erbjuder det väldigt många söker just nu: elbilar som vanligt folk med vanliga plånböcker har råd med. Utan att titta på den verkliga kostnaden för bilarna: Att vi sätter oss i en beroendeställning till en stat som inte vill säga att det är dåligt att föra ett anfallskrig mot ett grannland. 

Teknikens Värld är ingen politisk skrift. Vi kommer att fortsätta att provköra, testa och skriva om de kinesiska bilarna. Precis som vi gör om alla andra bilar som finns.
Vi kommer också att försöka granska alla led i biltillverkningen i hopp om att få svar på frågorna om vad den verkliga politiska och miljömässiga kostnaden för bilarna är.
Men frågan är hur vi som konsumenter ska hantera produkter från totalitära stater som Kina? Vill och vågar man köpa en kinesisk bil? Vad blir andrahandsvärdet på den om samma sorts sanktioner som riktats mot Ryssland utökas till att gälla deras ”vänner”? Spiller den dåliga smaken i munnen över på Volvo nån gång snart? Vad tror du? Maila gärna mig och berätta, jag är uppriktigt nyfiken på hur du resonerar om det här.

Ja tack!

Sopade vårvägar och entusiastbilarna börjar vakna ur sina iden! Ingen av de eldriven ännu men det kommer såna också, fastän halva nöjet är att höra motorn.

 

Nej tack!

Av 44 nya skåpbilar till salu i Sverige är endast 64 procent testade i Euro NCAP, rapporterar Folksam. Motsvarande siffra för personbilar är 85 procent. Det är för dåligt faktiskt.