Hur hanterar vi den kinesiska elefanten…?
Vadå elefant? Det här är ju en biltidning. Ja. Men ni vet uttrycket ”elefanten i rummet”, det där dåliga och känsliga som alla vet om men ingen riktigt vill prata om.
Den ryske elefanten Putin klarade sig hyfsat, till och med efter invasionen av Krim, ända tills han fick för sig att mörda civila och bomba hela sitt grannland. Fram till dess fick han leda sin auktoritära stat och sälja olja och gas till vem han ville. Nu har större delen av omvärlden satt ner foten mot honom. Men inte Kina.
Kina ser fortfarande Ryssland som ”en viktig samarbetspartner för framtiden” och har till och med hintat om att det nog rentav av är USA:s och NATO:s fel att Ukrainska städer bombas tillbaka till stenåldern.
Ska fiendens vän få fortsätta att vara vår ”vän”? Ska vi se mellan fingrarna med en totalitär stat som förtrycker buddhister i Tibet och muslimer i Xinjiang, bara för att vi ska få köpa billiga elbilar? Eller elbilar överhuvudtaget. Kineserna kontrollerar som du vet flera viktiga led inom modern biltillverkning, från ädelmetaller till halvledarkomponenter. Och inte bara till de ”egna” bilarna utan till de allra flesta tillverkares.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se