Hur ska man våga köpa en begagnad elbil?
Ni såg det säkert också, inslaget i Rapport för en tid sedan, om hur batteribyte i en gammal BMW i3 kostar mellan 250 000 och 300 000 kronor.
Om ni inte tittar på linjär-TV har det säkert synts i dina sociala medier-kanaler. En chock förstås för de drabbade, och en bromskloss för dig som hade tänkt köpa en begagnad elbil. Vem vill lägga tre gånger så mycket som bilen är värd på att byta batteri om några år? Inte jag. Inte du.
Så vad är lösningen? Eller ska vi kanske först börja med grunden till problemet: Utvecklingen. Sen de första moderna elbilarna såg dagens ljus i början av 2010-talet har utvecklingen gått jättefort. Från 10 stapplande mils räckvidd till 60 i vissa fall. Och det beror inte bara på att batterierna har blivit större och bättre. Tekniken för laddning, effektstyrning och effektuttag ur batterier och motorer har gått lika fort, eller kanske ännu fortare.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se