I Göteborg ska alla straffas
Trängselskatt i Göteborg? Dumskatt i Göteborg är mer korrekt.
Sedan nyår har Göteborg infört trängselskatt på vägar och trafikleder genom och förbi staden. Metoden är lika enkel och som hård. Om du så bara ska passera Göteborg måste du betala. Även om man vill undvika att belasta innerstaden utan i stället använder sig av kringleder utanför centrum kommer räkningen på posten. Och det gäller att betala i tid, förseningsavgiften är nämligen 500 kronor. Bra jobbat myndigheterna! Det luktar medeltida stadstullar om hela saken.
Mellan klockan 06.00 och 18.30 på vardagar råder trängselskatt i Göteborg med omnejd. Avgiften är 8, 13 eller 18 kronor beroende på klockslag, maxtaxan är begränsad till 60 kronor per dag. Den mest utsatte bilisten tvingas att betala upp till 15 000 kronor på årsbasis. En väldig massa – redan skattade – pengar för exempelvis föräldrar med stort skjutsbehov till familjens alla aktiviteter. För att inte tala om de som bara är på genomfart på de stora trafiklederna Tingstadstunneln eller Älvsborgsbron.
Orsaken till det benhårda skattepaketet är givetvis att det är ont om pengar för politikernas nya visioner för Göteborgs framtida trafikinfrastruktur Västlänken. Ny vägtunnel under Göta älv och underjordiska järnvägsspår genom city kostar miljarder. ”Investeringar” som ska straffbetalas av bilister tills dess att megainfrastrukturpaketet är klart, sedan ska vi göteborgare och alla andra som kör på vägarna slippa trängselskatt menar politikerna.
Tills dess avkrävs vi, vare sig vi vill det eller inte, på denna dumskatt. För att få lov att köra på sedan länge redan färdigfinansierade vägar. Snurrigt är bara förnamnet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se