Inga entusiastbilar på Stockholms gator

Om mindre än två år kan inte vår kung Carl XVI Gustaf längre ta bilen till jobbet. Det kommer under 2024 bli förbjudet att framföra bensin- eller dieseldrivna bilar i Gamla Stan i Stockholm – ­där arbetsplatsen slottet ligger – och i andra delar av city.

Hovstallets fordonssamling, alltså kungens bilar, innehåller bland mycket annat en AC Cobra från 1966, den Porsche 911 T Targa från 1973 som kungen körde när han träffade Silvia, en De Tomaso Pantera från 1971 och en så ny vagn som BMW M8 från 2020 bland många andra fordon. Gemensamt är att alla vagnar är vackra, snabba och drivs av bensin.

Miljözon 3 kallas området i den ­kungliga huvudstaden där det blir hårdast miljö­krav. Rena elbilar och gasbilar kan ta sig till Södermalm utan att passera Västerbron. Detta är självfallet bara början för Miljöpartiet som tillsammans med Vänsterpartiet och Socialdemokraterna styr Stockholm sedan valet i september. Målet är att inga laddhybrider, bensinbilar eller dieselbilar ska få köra någonstans i hela Stockholm, oavsett om laddhybriden kör på el eller förnybar diesel eller dieselbilen går på HVO100, eller om bensinbilen körs på syntetisk bensin.
Eftersom gasbilar tillåts oavsett om de kör på fossil gas eller förnybar gas samtidigt som dieselbilar förbjuds även om de kör på förnybar diesel så är det principer som gäller. Inte logik. 

Logiken skulle nämligen säga att det vore bättre att använda en befintlig bilpark och tillåta densamma i alla delar av ­staden ifall den körs på förnybara bränslen. Sedan kan det såklart också ifrågasättas hur ren strömmen är i elbilen när Karlhamnsverket bränner 140 000 liter olja i timmen för att producera el för att kompensera för de fyra kärnkraftsreaktorer som Socialdemokraterna och Miljöpartiet la ned under sin tid vid regeringsmakten. Men det är en annan fråga.

Tillbaka till bilarna i storstaden. Både fördom och statistik säger att flest sportbilar – som i 99 fall av 100 drivs av bensin – finns det på fashionabla Östermalm. Här finns ingen Miljözon 3, ännu. Det är såklart bara en tidsfråga även om en nyligen släppt rapport från Miljöförvaltningen i Stockholm visar att luften inte varit renare på 30 år.
Vad blir konsekvenserna av denna politik?
London och Berlin är två andra huvudstäder som jobbat med miljözoner. De har inte lika tuffa krav som Stockholm utan de går efter Euro 6-standarden för dieselbilar vilket avsevärt har förbättrat luften. 

En av konsekvenserna är emellertid att det blir i praktiken omöjligt att framföra veteranbilar inne i stan. Dess ägare och framtidsspanande verkstadsägare har därför börjat flytta ut både bilar och verkstäder utanför London. Den närbelägna engelska landsbygden får fler veteranbilsverkstäder och förvaringslokaler för dyrgriparna. Ägarna får också i detta fall betydligt närmare till härligt, kurviga landsvägar där vagnarna trivs bäst i stället för inne i det ständigt ködrabbade London.
Så, vad vore den bästa lösningen? Den kommer – inte helt oväntat – här:
Gå på London och Berlins linje, använd de olika Euro-standarderna för att snabbt få ned utsläppen och få bort äldre bilar som körs ofta i hela innerstan.
Gör undantag för fordon som är 50 år eller äldre.
Fordon som kör på förnybara bränslen får reducerad trängselskatt.

Med denna treenighet skulle man snabbt få bort 15-20 år gamla bilar som släpper ut mycket och används ofta idag och kan användas även 2024 så länge de håller sig borta från Gamla Stan. Förnybara bränslen skulle snabbare vinna mark. Vi skulle kunna behålla den kulturskatt och fordonshistoria som 50 år gamla bilar och motorcyklar trots allt är i vår trafikmiljö.