Land Rover Freelander, service från Ghana Foto: Mikael Stjerna

Jag, afrikaexportör

Nu har jag exporterat bil till Afrika också. En kostsamt krånglande bil.

I teveprogrammet ”Uppdrag Granskning” berättade man häromveckan historien om hur utländska medborgare med så kallade samordningsnummer (i stället för personnummer) köper upp tusentals bilar i Sverige och skeppar dem till Afrika. En person i reportaget hade 1 516 bilar registrerade på sig.

 Det slog mig att jag själv nyligen blev en del av denna business. I våras köpte jag en Land Rover Freelander som på två veckor rämnade. Det krävdes plötsligt nya motorfästen och elhissar och vips så gick den på tre cylindrar. Jag tog av toppen, fick den renoverad. Köpte kamrem och vattenpump. Då lossnade två cylinderfoder!

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill