Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080317-f1-australien-2008
080317-f1-australien-2008
080317-f1-australien-2008
080317-f1-australien-2008

Jag har sett det förut

Design är i dag nästa lika viktigt som framtida motorteknik. Men också uttjatat. Desto roligare att då läggarna armarna i kors och sucka "jag har sett det förut".

Inom musiksvängen talas det ofta om stölder. En artist har, medvetet eller ej, låtit sig inspireras lite väl mycket av någon annan artists låt. Då man lite förenklat brukar säga att rockmusik bygger på tre ackord är det lätt hänt att den ena rockrökaren blir den andra lik. Genren har dessutom hängt med i cirka 50 år.

Precis som låtar som brölar ut ur högtalare och slåss om min uppmärksamhet så gör bilar detsamma i magasin, salonger och bilhallar. Här har tonerna bytts ut mot plåtveck, spännande lamparrangemang och andra formattribut som ska få mig att tänka på dåtid eller framtid. Design är numera ett så starkt ord så jag får ont i huvudet, nästan lika ont som när jag hör Axl Rose gapa iförd sin gamla bandana.

Visst är design viktigt och jag är glad att vi har lämnat den där hemska epoken i början av 1990-talet när allt var intetsägande och slätstruket. Men ibland irriterar jag mig på tillkrånglade koncept, plumpa retrokopplingar och look-alikes. Så skönt då när man kan lägga armarna i kors och lite surt säga "Jag har sett det förut". Här mina senaste reflektioner.

Hyundai Blue-Will  = Aurora 1957

I dag ramlade det in bilder i mailboxen från Hyundai. Deras nya koncept Blue-Will erbjuder spännande hybridteknik och spännande former. Men jag har sett det förut! Säkerhetsbilen Aurora från 1957, världens fulaste bil även kallad, var långt före med sin bardvalsliknande design.

Tata Nano = Ford Ka

Tata Nano visades upp i morse på SVT, bilen är äntligen klar för produktion och ska bli lika viktig för indierna som T-Forden var för jänkarna i bilismens barndom. Tata blir världens billigaste bil men vad inte många vet är att de även har tagit till billiga knep i sitt designjobb. Jag har sett det förut! En bakvänd Ford Ka MkI har nämligen stått modell för Tatas nylle. Syns ännu bättre i vy rakt bakifrån/framifrån.