Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Expressen Lifestyle

Karusell i 200 knutar

Ronnie Petersons krönika. Teknikens Värld nummer 9/1972.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Racerförare och reporter

Ronnie Peterson, Sveriges främsta racerförare genom tiderna, var krönikör i Teknikens Värld åren 1972 till 1977. Hans spalt gav läsaren en unik inblick i hur livet som förare var samt avslöjade vad som hände bakom kulisserna inom motorsporten.
Vi firar att det är 50 år sedan han debuterade som journalist genom att publicera hans krönikor här på webben.
Debuten i Formel 1 hade skett 1970 i en privatanmäld March. Året därpå fick Ronnie en sits hos fabriksstallet och slutade sensationellt tvåa i sammandraget efter Jackie Stewart. Formel 1-säsongen 1972 såg med andra ord lovande ut. I krönikorna här kan du läsa hur året utvecklade sig, inte bara just i Formel 1.

Madrid (Teknikens Värld). Ibland får man åka karusell. Ofrivilligt. När jag körde ut på banan för att köra det första träningspasset inför 1 000-kilometersloppet för sportvagnar på Brands Hatch hamnade jag i ett gupp. Hela bakvagnen lättade. Och där satt Peterson och åkte karusell i 200 knutar. Jag snurrade längs hela raksträckan som en smörklick i en stekpanna. Kurvan framför mig i änden av rakan närmade sig snabbt, men jag fick hejd på bitarna just i ingången, lyckades få nosen i rätt riktning och kom igenom.
Sen var det bara att gå i depå. Alla fyra däcken var slut, så häftigt hade jag snurrat.
Vi hade lite problem med att få Ferrarin i ordning inför VM-loppet på Brands. När det var dags för start hade vi varit tvungna att justera fram och tillbaka så mycket att vi inte fick någon riktig rätsida på bitarna. Mycket av det berodde på att banan var så guppig.

... banan kändes som en slänggunga

När vi körde här förra gången fanns det en massa små gupp på banan som i och för sig inte var så trevliga. Men nu hade arrangörerna försökt att fylla igen dem med den påföljden att det blev stora gupp i stället. Det kändes som att åka slänggunga hela vägen. Nä, tvåa blev jag och Tim i alla fall, och det är väl inte så mycket att skämmas över. lckx och Andretti som vann körde verkligen fort, och huvudsaken var väl i alla fall att VM-poängen gick till Ferrari. Faktum är att jag ledde loppet ett tag och aldrig låg sämre än trea.
Före Brands Hatch hann jag med en sväng ner till Modena där jag och Tim invigde Ferraris nya testbana som är något alldeles fantastiskt. Jag tror inte att något annat stall har sådana utvecklingsmöjligheter som Ferrari just nu. Den nya banan som är avsedd enbart för att testa racerbilar har en fullständig utrustning just för det ändamålet.
Bland annat har man en toppmodern tidtagningsanläggning som Heuer har konstruerat. Det finns tidtagningsmöjligheter på var femtionde meter runt hela banan och det innebär att man i detalj kan studera hur en bil uppför sig längs hela banan. Man kan t ex se om accelerationen ur en viss kurva har förbättrats efter en justering, eller om bromssträckan har förkortats efter en bromsjustering.

Än är inte nya bilen färdig. Men den kommer...

Det var stort pådrag under invigningen, omkring 300 journalister var där från hela Europa för att titta på. Just nu är jag nere i Spanien för att förbereda Spaniens Grand Prix som går den första maj.
Det är alltså meningen att Niki Lauda ska få den March 721 X som jag körde med på Brands Hatch under Race of Champions, medan jag ska få en ny av samma modell. Mitt exemplar kommer att bli lättare tack vare att Robin Herd har använt sig av nya metallegeringar som både är superlätta och superdyra.
Så fort min vagn är klar måste vi börja med att överföra alla småjusteringar som vi gjort på den gamla bilen till den nya. Men jag tror inte att det ska vara några problem med att få den i ordning till loppet. Det är ju ganska viktigt att det går bra här nere i Spanien, inte minst med tanke på att ni kan se mig i TV allihop. Jag har hört att det ska bli direktsändning från loppet i färg även i svensk TV och det är ju roligt.

Det blir magert med åka i Sverige i år

Vad som är mindre roligt beträffande Sverige är att tävlingsarrangörerna inte kan bestämma sig för hur de ska ha det. Nu har jag hört att varken Kinnekulle eller Karlskoga ska köra sina planerade Formel 2-tävlingar i sommar. Det innebär att jag kanske inte får nån chans att köra för hemmapublik och det tycker jag är tråkigt.
Dessutom har jag jobbat hårt hela våren med att få mina kompisar att ställa upp så att startfältet ska bli verkligt starkt.
Det är ganska konstigt att svenska arrangörer ska vara så virriga att de inte kan ordna en enkel Formel 2-tävling när så mycket är dukat för dem. Jag tror att publiken skulle komma om de satsade på att få hem ett gäng Formel 2-åkare så populär som racersporten tycks vara i Sverige.
Spanien alltså nästa gång. Vi hörs!

Foto: Expressen Lifestyle