Kontinuitet är kung – utom när det gäller bilar

2007. Det var senaste gången milersättningen för dig som använder bilen i tjänsten höjdes.

Den del som är skattefri och alltså skattetekniskt ”gratis” för dig och företaget är 18,50 kronor per mil och har varit det i femton år. Den sortens kontinuitet hade man ju önskat från regeringshåll i en hel del övriga bilfrågor. Visst, times they are a´ changing och hela den biten. Det kommer nya sorters bilar och nya sorters drivmedel och vi måste anpassa oss för att rätta till klimat­problematiken i världen. Men vore det inte bra om reglerna sattes med en liten gnutta mer framtidstänk, så de inte behöver ändras varje år? 

Ett exempel: I fjol ändrade regeringen förmånsreglerna för bilar efter Miljöpartiets vågmästarstök. Det skulle minsann bli rättvist i bilvärlden. Bara för att man var 1. ”Man i storstad”. 2. ”Man överhuvudtaget”, och 3. ”Tänkte använda bilen till att köra med den” så skulle det minsann inte vara förmånligare än om man köpte bilen för riktiga pengar som man hade skattat för. I ett nafs sjönk bilförsäljningen till företag med 19 procent. Det är mycket.
Särskilt när man vet att när företag köper eller leasar bilar så väljer de bra bilar med modern teknik som är både säkra (så man slipper dö i olyckor) och har lägre utsläpp (så man slipper dö på längre sikt). Privatpersoners köp av nya bilar ökade inte med 19 procent i lyckan över att få köpa bilen själv, konstig nog. 

Så vad blev effekten? Jo. Det kommer ut färre moderna bilar på våra vägar, och det blir ett mindre utbud av begagnade moderna bilar om något år. Vilket i sin tur, tillsammans med halvledarbrist och det fruktansvärda kriget i Ukraina, gör att även priserna på begagnade bilar stiger. Och vad gör då både ”man och kvinna med bilbehov”? De köper äldre bilar eftersom det är såna de har råd med. Alltså avstannar utvecklingen mot en sänkning av koldioxidutsläppen.
Nu sänks dessutom subventionerna av både laddhybrider och elbilar, vilket man kan tycka olika om – varför ska skattebetalarna betala för folk som redan har råd att köpa bilar för 600 000-700 000 kronor? Men faktum är att subventionerna faktiskt har effekt, så varför inte jobba lite med kontinuitet? Laga inte sånt som inte är trasigt, helt enkelt. Då vågar folk köpa en modern bil för egna pengar också.

Strax efter denna krönikas författande kom regeringen med ett förslag om justerad milersättning. Det förslaget kan du läsa mer om på följande länk.

LÄS OCKSÅ: Regeringen föreslår höjd milersättning

Ja tack!

Folk på Blocket! Jag fick en länk av en kompis till en Fiat i riktigt dåligt skick som säljaren ”endast säljer till nån som det känns rätt att sälja till”. Mer sånt!

 

Nej tack!

Folk på Blocket. Hur troligt är det att jag vill sälja en uppsättning hjul för halva det pris jag har satt i annonsen? Inte jättetroligt faktiskt.