Kriget i Europa påverkar allt – även bilindustrin

När jag skriver detta har det gått ett dygn sedan Putins vansinnestal till den ryska nationen, där han låtsas att han måste bomba och invadera en fredlig och självständig grannstat för att ”skydda” ryska liv.

När jag skriver detta så har jag och redaktionen diskuterat huruvida jag ska skriva om det här på ledarplats, eller om vi ska låta Teknikens Värld vara fri från krig och hemskheter – en bubbla där vi kan läsa om bilar som om de vore viktiga på riktigt. Men det går inte en sån här gång. Inte när helt vanliga civila människor som du och jag måste fly sina hem och förlorar nära och kära bara 223 mil med bil från Stockholm, 172 mil från Malmö – helt i onödan.

Jag tror inte att det ryska folket vill invadera Ukraina, lika lite som jag tror att den vanlige kinesen vill fängsla ”oliktänkande” eller att gemene nordkorean vill avrätta studenter som råkat få se en västerländsk film. Jag tror att det är dårar som styr totalitära stater och jag tror att de gör allt i sin makt för att behålla just makten. Jag skriver detta på invasionens andra dag. När du läser det här kan det ha hänt mycket. Kreml kan vara en parkeringsplats, Kiev likaså. Men vi vet att det här kriget kommer att påverka oss alla under mycket lång tid framåt – på många olika sätt. Ekonomiska sanktioner slår brett och drabbar inte bara boven i dramat.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill