Långsammaste bilen alla kategorier

Året 2021 fick kapten Kirk från Star Trek till slut åka ut i rymden, på riktigt. Britney Spears slapp äntligen sin fars förmyndarskap och i Sverige har vi en så kallad ”miljöinriktad” regering som hellre bränner fossil olja i polarsmältande kvantiteter än använder kärnbränsle för att generera el. Undrens och förvåningens tid är alltså inte förbi.
I en värld där pandemin skyndat på digitaliseringen av samhället så har jag nu mer snits på att knappa in bank-id-koden än vad jag har på min egen autograf. Ibland minns jag inte riktigt hur den såg ut tidigare. Men så blir jag brutalt påmind både om underskriften, den skiftande ­kvaliteten hos kulspetspennor och om kanske världens minst digitaliserade och service­inriktade bransch. Även här är tydligen inte förvåningens tid förbi.

Jag talar naturligtvis om hyrbilssvängen. Bilarna som hyrs ut kan även i de billigaste tarifferna numer hålla sig själva innanför sidolinjer, sakta in automatiskt inför framförvarande fordon i farthållarläge och panikbromsa i stadstrafik om en mindre uppdaterad homo sapiens springer ut framför kofångaren. Därför blir kontrasten extra stor mot hur oerhört osmart själva hyrbilsprocessen går till.

Jag har i god tid före ankomst till valfri europeisk storflygplats bokat en hyresvagn. Alltså inte via brevduvor, telegram eller fax. Utan via Nick Borgens ombesjungna World Wide Web. Mailadress, telefonnummer, adress och kreditkortsdetaljer har fyllts i. Dagen för avresa närmar sig. Parkeringsplatsen jag förbetalt på Arlanda – digitalt – går enkelt att hitta via den smarta telefonens navigations­tjänst. Jag behöver inte ens knappa in en kod för att bli insläppt på själva parkeringsplatsen eftersom en kamera känner igen min vagns registreringsskylt. Vidare inne på terminalen kan jag checka in via mobilen, visa upp en qr-kod vid gaten och sedan koppla upp mig på planets trådlösa nätverk.
Väl framme i valfritt europeiskt land är nu bagagehanteringen oftast så snabb och effektiv att väskorna rullar runt på ­bandet innan jag ens hunnit dit. Sedan börjar dock det analoga slaget av vår tid. Vem hinner först till den brutalt långsamma hyrbilkskön?

Jag drog en vals alldeles nyss. Jag hämtar inte väskor på bagagebandet, det gör min bättre hälft tillsammans med ett av barnen medan jag tillsammans med den andra avkomman avverkat något slags olympiskt häcklopp då vi flugit förbi medpassagerare till hyrverksdesken. Detta eftersom jag likt hela Teknikens Världs själ och redaktion tror och lever efter mätbarhet och repetitiva resultat. Jag har därför de senaste sju åren fört statistik på hur lång tid det i snitt tagit för mig själv och de framför mig i kön att få sin bilnyckel. Detta handlar alltså inte om själva köandet utan när jag gått fram, sagt hej tills jag får bilnyckeln och kan gå därifrån. Svaret är 13 minuter och 40 sekunder. Inte undra på att det blir köer.
Och det mest irriterande är att personen bakom disken vill ha exakt samma information som jag redan lämnat ifrån mig vid bokningstillfället. Varför?

Som om inte det vore nog så ska informationen lämnas analogt. På en papperslapp, så att det ska ta extra lång att först skriva ned efterfrågad information som sedan ska knappas in i systemet. Och det är såklart extra effektivt i hyrbilsfirmornas värld att skriva ned på papper för då ökar ju risken för missförstånd, så att man kan stå där några extra minuter och förklara skillnaden på Sverige, Schweiz och Slovenien.
Okej. Förhoppningsvis är all information inne i det förhoppningsvis digitala systemet. Ändå ska jag återigen ta fram samma kreditkort jag redan bokat och betalt kärran för och dra ytterligare en gång. 

Om man som jag då själv högst ­påtagligt märker hur all denna fullständigt onödiga väntan och ineffektivitet tar ner humör hos samtliga familjemedlemmar så blir längtan och uppsidan så mycket större om det skulle finnas EN enda digital hyrbilsfirma i Europa. På samma sätt som jag kan hämta ut en vara i en butik bara via en kod via sms så ser jag framför mig att jag anländer till valfri flygplats. Går fram till en automat där mitt körkort och pass scannas varpå jag skriver under med fingret på hyresvillkoren och vips så dyker nyckeln upp. Bara en sådan automat skulle ledigt ersätta åtta analoga kulspetsmänniskor bakom en disk. Tänk då vad två automater skulle åstadkomma – glada, nöjda kunder som får en bättre och betydligt snabbare start på sin semester. Frågan är nu om jag behöver vänta på att Jeff Bezos eller Elon Musk tar tag i detta eller om någon av alla digitala entreprenörer i Sverige kan revolutionera hyrbilsbranschen på högst behövligt sätt. Jag ställer mig först i den virtuella kön både som kund och aktieägare.

Frodin rekommenderar

Motorvägar är inte alltid vackra. Men det finns undantag. Väg AF-92 till Granada i Spanien är en sådan. Ett natursceneri från den något platta geografin runt Medelhavsstaden Almeria till en fantastiskt dramatisk natur innan och efter högplansplatån mot Granada. Det var länge sedan jag längtade tillbaka till motorvägskörning.