Man får inte tänka fel kring trafiksäkerhet
Vårt svenska folkfraktarföretag Volvo må ha kinesiska ägare, men de bör nog försöka hålla en del av influenserna från landet i öster borta från den egna företagskulturen.
För det kan väl inte vara en svensk helylle-idé att lansera världsnyheten att Volvo slopar sommar- och vinterdäck på sina elbilar från och med C40 Recharge? I stället standardmonteras åretrunt-däck, en däcktyp som vi i våra tester hittills aldrig sett kunnat prestera bra på både sommar- och vinterväglag. Tilläggas bör att vi inte har testat det nya däcket – än.
Pirelli och Volvo kan ju ha lyckats. Men jag tror inte det. I Teknikens Värld nummer 7/2021 som utkommer nästa vecka publicerar vi årets sommardäcktest (kommer ut här på teknikensvarld.se under tisdagen), där vi som av en händelse testar just suv-däck. Där kan du bland annat läsa att det skiljer nästan fyra meter i bromssträcka på torr väg, och drygt fem meter på våt väg, mellan bästa och sämsta däck.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se