Man får inte tänka fel kring trafiksäkerhet

Vårt svenska folkfraktarföretag Volvo må ha kinesiska ägare, men de bör nog försöka hålla en del av influenserna från landet i öster borta från den egna företagskulturen.

För det kan väl inte vara en svensk helylle-idé att lansera världsnyheten att Volvo slopar sommar- och vinterdäck på sina elbilar från och med C40 Recharge? I stället standardmonteras åretrunt-däck, en däcktyp som vi i våra tester hittills aldrig sett kunnat prestera bra på både sommar- och vinterväglag. Tilläggas bör att vi inte har testat det nya däcket – än.
Pirelli och Volvo kan ju ha lyckats. Men jag tror inte det. I Teknikens Värld nummer 7/2021 som utkommer nästa vecka publicerar vi årets sommardäcktest (kommer ut här på teknikensvarld.se under tisdagen), där vi som av en händelse testar just suv-däck. Där kan du bland annat läsa att det skiljer nästan fyra meter i bromssträcka på torr väg, och drygt fem meter på våt väg, mellan bästa och sämsta däck.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill