Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Naknare än Lasse Åberg

Fältet ligger vidöppet. Hålet i marknaden är enormt. Det är straffspark utan målvakt. Ändå har ingen ens moloket vågat närma sig straffpunkten.

Jag kan inte förstå hur ­bilvärlden fungerar. Jag orerar givetvis om det uppenbara – varför finns det inte en enda elektrisk sportbil att köpa för under en miljon?
Någon kanske invänder att Porsche Taycan i ett naknare skick än Lasse Åberg i ballongdansen börjar på 980 000 ­kronor. Men det uppenbara faktumet är att Taycan inte är en 911, en Cayman eller Boxster, alltså en sportbil där det handlar om känsla och närvaro snarare än komfort och familjetransport. 

Tesla Roadster som nu skjutits upp lika pinsamt länge som regeringens alla vallöften om lag och ordning kostar strax över två miljoner. En superbil väntar från Elon Musk som i sitt värsta utförande till och med daskar konkurrenter – som kostar massor med mer – som Bugatti, Rimac och Koenisegg på fingrarna.
Men det handlar om över 2 000 000 kronor för en Tesla. En summa som väldigt, väldigt få kan eller ännu mindre vill lägga på en sportbil.

Jag söker med ljus och lykta efter en extrembil i rakt motsatt riktning. En elsportbil för folket. En modern Mazda ”Miata” MX-5 med batterier. Något man kan unna sig om bilkörning är av intresse men lönen är av medianstorlek. Om vi snabbt hoppar till familjetransporter så finns det åtskilliga vagnar att välja och vraka från 200 000 kronor och uppåt efter regeringens 70 000 kronor i inköpsbidrag. Eldrivna Fiat 500 kämpar om att vara billigast men får snart tufft motstånd från Dacia Spring.
Om vi hoppar uppåt i prislistan återfinns en hel radda familjebilar för under 400 000 kronor innan statens bidrag. I utvecklingsarbetet av dessa fordon har företagen tagit fram en ny elbilsplattform som sedan kan husera en suv, kombi eller nånting mittemellan. Hittills dock inga sportbilar. Och det är här definitionen av sportbil blir viktig. För den del av befolkningen som vurmar för rattlåsracing, alltså 0-100 km/h eller från 0 till 402 meter på kortast tid så definieras sportbilar med ordet ”acceleration”. 

För mig – och förhoppningsvis Teknikens Värld-läsaren i gemen – handlar det om känsla, närvaro och upplevelse. Om vi ens ska använda 0-100 km/h som en parameter så vill jag hävda att sex sekunder räcker mer än väl. Desto viktigare är låg tyngdpunkt – se där, en gren elbilar behärskar till fullo med sina batteripack i ­golvhöjd. Personligen är jag genom empiri övertygad om att bilar med sportbilskänsla kan vara både fram- och bakhjulsdrivna. Men bara det faktum att väldigt många ­elbilar får knuffen i ryggen talar för att det vore ännu enklare att med befintliga ­elbilsplattformar kapa taket, slänga in ett dvärgbaksäte och täcka det hela med en cabriolet i canvas. 

Tänk efter. I en sportbil blir de normalt suktade efter komfortfunktionerna ballast. Okej, ABS-bromsar är av godo som standardutrustning. Men antisladdsystem och alla andra säkerhetssystem ska vara extrautrustning - och därmed med hög marginal för tillverkaren.
I sin grund ska dagens eldrivna sportbil ha en riktig bra styrkänsla, en låg tyngdpunkt som möjliggörs tack vare batteriernas placering och sedan stötdämpare i Öhlinsklass, sen är vi färdiga.

Kommer ni ihåg när Renault revitaliserade sig själv med den underbart nakna och högst närvarande Renault Sport Spider? Så nånting tänker jag mig att VW-gruppen kan introducera en ny Audi TT, att Renault kan bygga en eldriven Alpine utan tak eller Alfa Romeo borde göra en ny 4C med elmotor och känsla.
Faktumet att jag – och säkerligen en global rörelse som kan tänka sig att förboka en sportbil för säg 400 000-700 000 ­kronor beroende på utrustning – sitter här och inte har en enda vagn att välja på visar att bilbranschen är skrämmande långt ifrån sina kunders behov.

Frodin rekommenderar

Folkrace, rallycross, rally och racing. Efter en lamslående pandemi behöver alla dessa motorsportgrenar ditt och mitt stöd genom entréavgifter, sponsorskap och allmän kärlek. Så, efter att du tagit din två sprutor, heja fram dina lokala hjältar och stöd motorsporten.