När vaknar Volvo och Porsche?

Jag har en biltokig granne här i Dalarna som är synnerligen aktiv i både införskaffande och återuppväckelse av diverse brittiska vagnar från 50- 60- och 1970-tal. Ladan och gården är oftast fylld till brädden av nya projekt.

Frun hans är inte lika positiv till alla bedagade skönheter men då har han ett ess i rockärmen – ”Älskling, jag ska elkonvertera den här.” Ett argument som hans bättre hälft hittills har svalt. När och hur vagnarna ska konverteras har jag inte riktigt fått kläm på. Time will tell, som det heter på utrikiska.
Hade min granne varit mer lagd åt bilkulturen på andra sidan pölen – den amerikanska – så hade han mest troligt redan haft en armada av elkonverterade jänkare vid det här laget. Även om det fortfarande är bensindrivna vagnar som toppar nybilsförsäljningen over there så händer det massvis när det gäller att få nollutsläpp på befintlig bilpark. Ford släppte i höstas sin Eluminator. En elmotor som är avsedd för äldre Ford-bilar. För 3 900 dollar får du en kraftkälla som levererar 281 hästkrafter och 430 Newtonmeter. 

Vi i Europa har ofta fnyst åt de ålderstigna tekniska lösningarna som satt i amerikanska bilar ända in på 1980-talet. Motorer, växellådor och deras infästningspunkter i de grova och stora karosserna var ofta desamma över årtiondena. Samtidigt som många europeiska tillverkare verkade sätta en ära i att ändra för ändringens skull.
Amerikanernas senfärdighet med förnyelse tjänar dock entusiasterna väl i dag. Eluminator passar i en lång rad modeller och är på gränsen till enkel att montera. 

Chevrolet är inte sämre. Drivlinan från Bolt säljs som konverteringskit och då ingår batteri, växelriktare och motorn såklart. Även här levereras motorn med fästen som gör att den passar i en lång rad gamla Chevamodeller.
Det är i sig inget nytt att du kan elkonvertera en klassiker, det har i många år funnits en rad mindre företag som specialiserat sig på nischen. Men när bjässar som Ford och Chevrolet lägger tid, resurser och garantier på sin elprodukter och sätter en vettig prislapp så väntas också en lång rad bilar byggas om.

Vi som främst kör gamla europeiska skönheter, är vi utlämnade till små specialfirmor med skyhöga prislappar för att få kunna visa upp våra kärror i framtida stadskärnor?
Jag hoppas inte det. Nu är det upp till bevis för märken som Citroën, BMW, Alfa Romeo och alla andra där ute med massor av veteranbilar i garagen att ta inspiration av amerikanerna och lansera sina drivlinor med rätt pris och garantier.
Jag hoppas också att det inte bara blir de största märkena på vår kontinent som tar fram eldrivlinor. Volvo med en historia av motorfamiljen B16 och uppåt och ett uttalat mål att driva förändring borde självfallet ta fram en drivlina från systerbolaget Polestar och sälja till PV, Amazoner och P1800 där ute.

En annan tillverkare med minst sagt ålderstigen konstruktion är Porsche. 911 såg i princip likadan ut från 1964 till 1997. Jag förväntar mig ett kit från Stuttgart i närtid.
Allra viktigast med hela denna utveckling är emellertid att jag fått ett slagkraftigt argument för mitt eget bilsamlande – älskling, jag ska elkonvertera den. Nån gång.

Frodin rekommenderar

Genierna från öriket är tillbaka, ett nytt avsnitt av Grand Tour finns nu på Prime Video. James May, Richard Hammond och Jeremy Clarkson ger sig denna gång ut på ett franskt biläventyr, bon appetit.