Närhet och kvalitet i bilbesiktningen

SFVF vill ändra föreskrifterna så att vanliga bilverkstäder ska kunna genomföra kontrollbesiktningar.

Ungefär samtidigt som vi skriver om en bilverkstad i Järfälla som fått in oroväckande fall av Tesla-bilar med spruckna bärarmar – något som även det amerikanska NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration (typ Trafikverket i USA, reds anm) startat undersökningar kring efter ett flertal olyckor – så kommer ett öppet brev till infrastrukturminister Thomas Eneroth.
Det är från Sveriges Fordons­verkstäders Förening, SFVF, och de vill ändra föreskrifterna så att vanliga bilverkstäder ska kunna genomföra kontrollbesiktningar. 

Besiktning av bilar är till för att exempelvis spruckna länkarmar, dåliga bussningar, dåliga bromsar och dåliga lysen ska upptäckas och åtgärdas av bilägaren. Allt för att trafiken ska vara så säker som möjligt.
Sedan Bilprovningens monopol på besiktningen avskaffades år 2010 har vi sett varierande framgångar för de privata bolag som tog över, en del har blivit av med sina tillstånd på grund av slarv och mygel, andra har gjort stora pengar i vinst. Vi kunder har mest av allt sett priserna höjas och besiktningsföretagen koncentrera sin verksamhet till större städer. Vilket i sig inte är konstigt eftersom det är lättare att tjäna pengar där det finns många kunder med bilar. 

Jag håller med SFVF:s ordförande Bo Ericsson när han i det öppna brevet till Eneroth skriver att ”hela Sverige ska leva” och att ett sätt för bilverkstäder på mindre orter att överleva är att få kontrollbesikta bilar. Men det lär nog bli problem när samma verkstad som ska laga bilen sedan ska godkänna en reparation, eller tvärtom.
Att först ta betalt för att underkänna en bil, för att sedan ta betalt för att laga den luktar konflikt lång väg. 

Vad som dock är tydligt är att det trots att moderna bilar blir bättre och bättre, säkrare och säkrare och mer och mer fyllda av komplicerad teknik för att underlätta för föraren – så behövs kontrollbesiktningarna. För det spelar ingen roll hur många säkerhetssystem och radarögon din bil har om en bärarm går av i motorvägsfart. I såna ögonblick blir det väldigt tydligt för föraren att oavsett hur bra teknik, räckvidd och laddhastighet bilen har så är den fortfarande en bil. Som hjulen måste sitta kvar på, oavsett om bilen heter Tesla, Volvo eller Volkswagen. Eller nåt annat.

Ja tack!

En rapport från Folksam visar att antalet barn som skadas vid färd i personbil minskat med 24 procent sedan 2010. Det är en glädjande utveckling.

 

Nej tack!

Men fortfarande skadas 750 barn och unga i trafiken, de flesta av dem är oskyddade trafikanter som färdas på moped. Mer och bättre trafikutbildning för unga är lösningen.