Nya bilar, nytt sätt att ”äga” dem – är det bra?

Jag erkänner direkt. Jag är en traditionalist ut i fingerspetsarna. Jag tycker om att äga mina saker, kanske framför allt bilen.

Kanske för att jag tycker om bilar. Jag vill inte bara ha en bil. Jag vill ha en bil som jag vill ha, kan man säga. Kanske också framför allt för att jag aldrig har ägt en helt ny bil. Andra kanske tycker att det är snålt, men jag låter gärna den som vill ta smällen av den första värdeminskningen – de tusenlappar som fladdrar rakt ut i tomma luften den där gången när nyckeln sätts i för första gången och bilen rullar ut från bilhandlaren. 

Men när fan blir gammal så blir han religiös, och trots att jag vet att de förmånliga privat­leasinguppläggen på just nu främst elbilar är ett sätt för bilföretagen att roffa åt sig din adress, skostorlek och uppgifter om din privatekonomi så tycker jag att det är det bästa som hänt i bilvärlden på den här sidan om millennieskiftet. Vips så kan du som inte kan eller vill lägga upp 100 000 kronor i kontantinsats köra en helt ny, modern bil med alla de säkerhetssystem som det innebär. Bra för miljön är det också. Privatleasingen raderar ut de ekonomiska skillnaderna mellan människor som vill köra bil. I testet i detta nummer gör Mikael Stjerna en rejäl genomgång av fyra av de hetaste privatleasingbilarna just nu, och det kan du läsa här på webben inom kort.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill