Nya bilar, nytt sätt att ”äga” dem – är det bra?

Jag erkänner direkt. Jag är en traditionalist ut i fingerspetsarna. Jag tycker om att äga mina saker, kanske framför allt bilen.

Kanske för att jag tycker om bilar. Jag vill inte bara ha en bil. Jag vill ha en bil som jag vill ha, kan man säga. Kanske också framför allt för att jag aldrig har ägt en helt ny bil. Andra kanske tycker att det är snålt, men jag låter gärna den som vill ta smällen av den första värdeminskningen – de tusenlappar som fladdrar rakt ut i tomma luften den där gången när nyckeln sätts i för första gången och bilen rullar ut från bilhandlaren. 

Men när fan blir gammal så blir han religiös, och trots att jag vet att de förmånliga privat­leasinguppläggen på just nu främst elbilar är ett sätt för bilföretagen att roffa åt sig din adress, skostorlek och uppgifter om din privatekonomi så tycker jag att det är det bästa som hänt i bilvärlden på den här sidan om millennieskiftet. Vips så kan du som inte kan eller vill lägga upp 100 000 kronor i kontantinsats köra en helt ny, modern bil med alla de säkerhetssystem som det innebär. Bra för miljön är det också. Privatleasingen raderar ut de ekonomiska skillnaderna mellan människor som vill köra bil. I testet i detta nummer gör Mikael Stjerna en rejäl genomgång av fyra av de hetaste privatleasingbilarna just nu, och det kan du läsa här på webben inom kort.

Lynk & Co 01 är en helt ny bil, men det är en annan grej som är grejen med den, och det är ägandeformen. Eller bristen på ägande, snarare.

Man kan alltså hyra sin Lynk för 5 500 kronor per månad, utan bindningstid men med en maximal körsträcka på 125 mil per månad. Det finns också en liten klubb med tillhörande app där man kan ”bildela” bilen och ta betalt precis hur man vill.
I mina öron låter det som en mardröm, och dessutom inte särskilt billigt. Men för den som inte vill stå där med en bil som ska försäkras, besiktas och servas i tid och otid så kanske det är perfekt. Det kommer marknaden att ge oss svar på inom kort. 

För dig som går i bilbytartankar så gäller det precis som förr att ta fram miniräknaren, papperet och pennan och först tänka ut vad du egentligen använder bilen till, hur mycket du kör och vad du själv tycker att det får kosta. Sen kan du välja bil utifrån det.
Du som läser det här är ju antagligen redan högst välinformerad om vad som är bra och vad som är dåligt med de bilar som passar just dig, men alla nya regler som kommer i år kan vända upp och ner på den bästa kalkyl. Jag trodde till exempel att jag ville ha en ny Land Cruiser, det vill jag inte längre.

Ja tack!

Bollinger. Inte skumpan utan bilen. Man vill ju att de ska lyckas bara för att bilen är en kartong.

 

Nej tack!

Volvo Cars AB som kom på att det gick dåligt första halvåret 2020, så de ändrade bonusreglerna för de högst betalda så att de skulle få sina miljonbonusar ändå. Skamligt, skulle man kunna kalla det. Eller obegåvat.