Foto: Teknikens Värld

Opel – inte längre Sveriges farligaste bilmärke

När jag var liten. Jo, det är sant att jag varit mindre, även om jag såg eftermiddagens ljus som 56 centimeter lång barfotad.

Jo, alltså när jag kom till världen fram till åtminstone några år in på den första generationen av den rostglada Opel Astra så var just Opel förknippat med opålitliga för att inte säga rent trafikfarliga förare. En Opel som siktades vid ett övergångsställe fick gärna fri lejd oavsett hur långt avståndet var. Sannolikheten för invaliditet vid övergångsstället var ungefär lika hög som för en mc-förare som skulle köra om en vagn från Rüsselsheim. Det var inte helt ovanligt att föraren ansåg blinkers som en strömförbrukningshöjande åtgärd som det inte skulle slösas med inför en avtagsväg där gubben skulle svänga vänster utan någon som helst tanke på att körriktningsvisare är ett sätt att meddela omvärlden om ens egna intentioner. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill