Rally slog racing i Race of Champions
Den fyrfaldige världsmästaren i Formel 1 sa det bäst när han vände sig till förloraren i semifinalen, dansken Tom Kristensen som vunnit 24-timmarsloppet på Le Mans nio gånger.
– Nån av oss måste köra finalen och bli slaktade.
Sebastien Loeb visade under Race of Champions att han troligen är världens bäste i en rallybil i modern tid.
Det är klart att det var lite orättvist. En kort bana som liknande något vi ser under en rallycrosstävling. Vidriga förhållanden med snö, is, modd, vattenpölar och bilar som hade antingen för många eller för få dubb.
I svenskt vinterväder trivs rallyförarna allra bäst. Därför blev Race of Champions en kamp om vem av rally- och rallycrossförarna som skulle nå finalen från den halvan av lottningen och vem av resten som skulle fram till ”slakt”.
Men Sebastien Vettel vann ändå ett av finalheaten över Loeb sedan fransmannen kört stopp i en snövall.
– Ni har han gjort sitt misstag för i år, nu blir det väl inget mer, suckade Johan Kristoffersson om Loeb.
Det är svårt att skapa rättvisa förhållanden och något för alla och det är också lite tjusningen med Race of Champions. Några år går det på asfalt inne på Wembley eller Stade de France, andra år är det snö och is i Piteå.
***
Om jag varit Helio Castroneves hade jag vänt på flygplatsen i Luleå när termometern visade minus 20 grader. ”Spindelmannen” hade svårt att tina upp under hela helgen.
***
På tal om rally så drog Stig Blomqvist en av sina patenterade historier när han berättade att 1984, då han vann VM-titeln i rally, hade hans kartläsare räknat ut att de kört 14 000 mil med tävlingsbilen. Jo, man tillät träning på den tiden och då tränade förarna – hela tiden.
– I dag kör de bara en bråkdel av det där men de vill ha mycket mer betalt, skrockade Stig.
***
Som en försmak till Svenska rallyt var Race of Champions perfekt. Nu ska Loeb tyvärr inte köra i Sverige, inget mer är bestämt med Fords VM-gäng, men för Oliver Solberg blev det här fin uppvärmning. Både att köra på snö och att uppträda som favorit inför en hemmapublik.
***
Får man inte Loeb får man ta Loubet. Ford skriver avtal med WRC2-vinnaren från 2019, Pierre-Louis Loubet, om att köra totalt sju VM-deltävlingar i år.
***
Efter raden tvåa i Dakar, etta i Monte-Carlo och etta i Race of Champions är det kanske lika bra att ge Sebastien Loeb förstapriset i Extreme-e-premiären i Saudi Arabien nästa vecka.
***
Oavsett om du tycker rallyförare är skickligare än racerförare så är det förvånansvärt få som lyckas byta disciplin. Kanske är Vettel den som ska bryta den isen. F1-stjärnan avslöjade efter andraplats i Race of Champions att han ägnat en lunch åt pumpa rallyexperterna på expertis över rally och långlopp. Vettel i Dakarrallyt? Ja, om jag var Audi skulle jag höra mig för. Och när det sker vet vi alla att det började under en lunch i Piteå.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se