Foto: Mikael Stjerna

Rapport från annorlunda Tokyosalongen

Mikael Stjerna reflekterar över vad som syns och inte syns på bilsalongen i Tokyo som snart är över för denna gång.

Mässan i Tokyo är en annorlunda bilsalong. En anledning är att den inkluderar både lastbilar och motorcyklar. Innehållet är alltså minst sagt varierat. En annan anledning är att mässan totalt domineras av de japanska tillverkarna.

Men framför allt är den annorlunda på grund av frånvaron av suv-modeller. I stället ser jag läckra coupémodeller. Mazda Vision Coupé är syndigt elegant och Daihatsus retro-grepp på en Vignale design från 1963 går inte av för hackor. Toyota ställde till och med ut något så daterat som en familjebuss med vätgasdrift. När såg vi en sådan sist? Och kommer vi någonsin att få se den igen?

Daihatsu DN Compagno med originalet bredvid. Foto: Mikael Stjerna

Det närmaste suvdesign vi kommer är crossoverkoncept med sluttande tak och stora hjul, exempelvis Nissan IMx och Mitsubishi e-Evolution.

Är detta ett tecken på att suvtrenden håller på att ge vika? Troligen inte. Inte i närtid i alla fall. Men mässor ger en fingervisning om vad som är på gång, ibland i en ganska avlägsen framtid.

Framtidens ambulerande matvagn i Tokyo? Kitchen Car. Foto: Mikael Stjerna

Läs mer om vad Tokyo-mässan bjuder på i vårt mässreportage i Teknikens Värld nummer 24/2017. Vi var där!