Rapport från annorlunda Tokyosalongen
Mikael Stjerna reflekterar över vad som syns och inte syns på bilsalongen i Tokyo som snart är över för denna gång.
Mässan i Tokyo är en annorlunda bilsalong. En anledning är att den inkluderar både lastbilar och motorcyklar. Innehållet är alltså minst sagt varierat. En annan anledning är att mässan totalt domineras av de japanska tillverkarna.
Men framför allt är den annorlunda på grund av frånvaron av suv-modeller. I stället ser jag läckra coupémodeller. Mazda Vision Coupé är syndigt elegant och Daihatsus retro-grepp på en Vignale design från 1963 går inte av för hackor. Toyota ställde till och med ut något så daterat som en familjebuss med vätgasdrift. När såg vi en sådan sist? Och kommer vi någonsin att få se den igen?
Det närmaste suvdesign vi kommer är crossoverkoncept med sluttande tak och stora hjul, exempelvis Nissan IMx och Mitsubishi e-Evolution.
Är detta ett tecken på att suvtrenden håller på att ge vika? Troligen inte. Inte i närtid i alla fall. Men mässor ger en fingervisning om vad som är på gång, ibland i en ganska avlägsen framtid.
Läs mer om vad Tokyo-mässan bjuder på i vårt mässreportage i Teknikens Värld nummer 24/2017. Vi var där!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se