Foto: Mikhail Markovskiy / Shutterstock

Berggren: Det här med renarna behöver lösas

Efter många års tjat lyckades Svenska rallyt få till en flytt från Värmland till mer snösäkra trakter i Västerbotten. Men i stället för oro över vädret fick rallyarrangören problem med rennäringen i området. Ska Umeå fortsätta att vara VM-arrangör måste det här lösas en gång för alla.

Så länge jag kan minnas har det pratats om att Svenska rallyt behöver flyttas norrut för att säkra tillgången till snö och is på vägarna. Vissa år har det varit rena farsen då rallyt avgjorts på vårmjuka grusvägar i stället för stenhårda vintervägarna.

Snö och is är en förutsättning för att Sverige ska ha kvar sin plats i VM-kalender. Grusvägar, ja, det finns det väldigt många som kan erbjuda och många med större ekonomiska muskler än de svenskas.

Efter att Svenska rallyt ställdes in förra året, då på grund av coronapandemin, kom så den omtalade flytten. Värmland blev Västerbotten, Karlstad blev Umeå. Men problem med olika tillstånd och inte minst de som bedriver rennäring i området har hela tiden stört evenemanget. Så sent som i december saknas tillstånd för att köra två av de planerade delsträckorna och med bara en dryg vecka kvar till tävlingen tvingades två sträckor, i praktiken en sträcka men den körs två gånger, strykas helt från tävlingen.

Jag vet inte alla detaljer i ärendet men det är förstås inte bra och det ser lite löjligt ut att stryka två sträckor så sent. Gick det inte att hitta andra sträckor? Varför kom beslutet så sent och väntade alla på?

Enligt SVT:s rallyexpert Jonas Kruse brukar arrangören ha vägar och sträckor klara i månader före tävlingen och på slutet arbeta mest med att preparera vägarna. I Värmland kunde det handla om att vattna inför köldnätter för att lägga grunden till en bra vintertävling.

Till nästa år hoppas jag verkligen att arrangören letar fram vägar som kan köras utan att störa rennäringen i bygden. 

***

Väderprognosen visar snö på fredag men det kan bli en riktigt fin lördag i rallyskogen. Nu kommer rallyt till helt nya trakter och du som inte sett en VM-tävling live bör verkligen ta chansen. 

***

Kalle Rovanperä tillhör förhandsfavoriterna inför Svenska rallyt. Men i dagarna har pappa Harri – som vann Svenska 2001 i en Peugeot – stulit rubrikerna. Harri Rovanperä har inte tävlat i rallybil på VM-nivå sedan 2006 men ska nu tävla för Finland i Mexikos eget till Race of Champions, Rally Nations, i början på april. Mexiko är en ofta förekommande VM-arrangör men gör nu comeback i VM-kalendern nästa år.

***

Formel 1 utökar hela tiden sin kalender men rally-VM står kvar och stampar på 13 tävlingar. Det handlar förstås om pengar men visst borde VM-serien kunna mäkta med en tävling var 14:e dag under en högsäsong på säg nio månader. Då kunde det också bli något mer rally på snö och förmodligen fler tävlingar på asfalt. Med hybriddrivlina så borde det också gå att köra mer på el i tätorter och därmed inte störa omgivningen lika mycket.

***

Och på tal på expansion. Den största förhoppningen står till att fler bilmärken ska bärja tävla i VM-serien. Det saknas till exempel något märke från Stellantis-koncernen. Där finns i dag gamla fina rallymärken som Opel, Lancia, Peugeot och Citroën. Det saknas också något från konstellationen Nissan-Mitsubishi-Renault, alla tre med stolta rallytraditioner. Ja, VW-gruppen kanske ligger allra närmast tillhands och hos dem står det mellan Volkswagen och Skoda. Så varför inte en VM-serie om minst 18 tävlingar och tre ytterligare bilmärken?

***

Nu åker vi till Umeå.