Roligaste, billigaste och säkraste formen av motorsport
Efteråt var jag helt slut. Mest mentalt, men också lite trött i kroppen efter att ha spänt mig i början. Innan jag hittade flytet, kunde slappna av och njuta av den finaste formen av bilkörning detta land har att erbjuda.
Samtalet kom lika oväntat som tydligt. ”Daniel, vad gör du imorgon efter kl 15? Har du lust att hänga med och köra isbana, vi har plogat upp en bana i dag.”
Vad svarar man på det? J. A. Såklart.
Så kom det sig att jag för någon vecka sedan njöt av vinterns bästa eftermiddag. Solen hade till skillnad från mig ytterligare någon timme kvar på arbetsdagen. Banan var perfekt plogad med omväxlande långa svepande kurvor och kortare kurvkombinationer.
Verktygen stod uppradade. Hundkoja i form av rallypreppad Cooper S anno 1965. En årskamrat i form av en Renault R8 Gordini samt en två år yngre Gordini. Samtliga skodda med däck draperade med isdubb.
När bilkörning och motorsport är som bäst är den enkel, tydlig och säker. Att köra isbana är den överlägset billigaste, säkraste och renaste formen av motorsport.
Säker eftersom du inte har något hårt som träd eller räcken som stoppar färden ifall du råkar hamna utanför banan. Billigast tack vare att sjöisarna är gratis att åka på, slitaget på bilarna är minimalt och du kan ha ditt livs stund i precis vilken bil som helst, kolfiber och hästkraftsantal är ointressant. En gammal bakhjulsdriven Volvo är något av det bästa som finns att ratta. Begagnade isdäck köper du för en billig penning av den lokala rallyhjälten, så har du gjort en god sak på samma gång.
Renaste formen av motorsport är det för att greppet, balansen och känslan är så tydlig. Och för att alla kan köra. Nybörjare som veteran. Gammal som ung. Köra isbana är en ytterst demokratisk och inkluderande aktivitet.
Genom åren har jag sett många på gränsen till motorsportfientliga personer som ser bilen som ett nödvändigt ont för persontransport och aldrig vågat sladda på vinterväg, plötsligt ta steg för steg på en sjöis. Överraskande snabbt har de hittat balansen i bilen för att sedan köra varv på varv som de aldrig gjort nåt annat. Efter att man fått bända ratten ur händerna på dem så har de sedan sett på bilkörning med helt nya ögon.
Därför har mitt motorhjärta hållits sällsynt varmt under denna vinter. I mitt eget flöde på sociala medier har jag sett glädje spridas, korvar grillas och inte minst isar rivas upp från så långt söderut som Småland till det mer förväntade Norrbotten.
Enda smolket i isbägaren var att jag inte hade förberett mina egna vagnar för sjöisarna. Nu börjar jag dock få ihop en försvarlig mängd extrafälgar av kantstött kvalitet som bara väntar in nästa års sjöisar och då ska Miata, 911:a, 2002 ti och Mini få sprida isglädje.
Tillbaka till början. Till isen för några veckor sedan. Jag skäms för att erkänna faktum. Men detta var första gången jag fick äran och nöjet att köra en Renault R8 Gordini. En skamfläck på mitt bil-CV, jag vet.
Omedelbar förälskelse är inte för stora ord. Vilken vagn. Vilken balans. Vilken känsla. När solen till slut stämplade ut lämnade jag isen med både den tacksamma känslan av att få ha varit med om en alldeles underbar eftermiddag och med en helt ny vagn i kroppen. Som svarade lika lekande lätt på gassläpp och gaspådrag som en hundkoja. Den lätta konstruktionen förhöjde kommunikationen med underlaget ytterligare.
Helt enkelt ytterligare en vagn att lägga till i minnets kartotek av fantastiska bilar.
Frodin rekommenderar
Snöskotrar och isdäck ska du köpa nu. Priserna på Blocket sjunker i takt med att kvicksilvret letar sig uppåt. Fynda nu och njut nästa vinter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se