Säkerheten, miljön och framtiden behöver tjänstebilen
1980-talet gav oss inte bara stubbade frisyrer, rejäla axelvaddar och en osund relation till det ryska hockeylandslaget. Tjänstebilen som fenomen och förmån slog också igenom.
Helt plötsligt kunde grannen åka omkring med en ny, större bil utan att ha köpt vagnen. Förmånsvärdet beskattades i stället direkt på lönen från arbetsgivaren. Pengar som grannen ändå aldrig såg på kontot. Perfekt.
Tjänstebilsflottan växte sig starkare i en tid då krocksäkerhet började prioriteras i bilbranschen. Volvo och Saab låg långt framme. Generellt kan också sägas att större bilar ofta var säkrare än mindre bilar, vem minns inte generation ett av Nissan Micra som sablades ned av Folksam för sin usla krockkonstruktion.
Samtidigt som Volvo gjorde sitt första försök att förflytta varumärket åt det exklusivare hållet med lådbilarnas toppmodell 760 GLE och 740 Turbo så kunde den växande skaran tjänstebilförare unna sig en 740 GL, i alla fall. Eller kanske rent av en snikutrustad BMW.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se