Foto: TT Nyhetsbyrån & Expressen Lifestyle

Stoppa A-traktor-olyckorna – inför förarprov NU!

Fler A-traktorer på vägarna innebär fler olyckor.

Men ingen ska behöva dö i ett fordon som enligt lag ska gå sakta.

Därför måste reglerna ändras nu, skriver Marcus Engström, chefredaktör för biltidningen Teknikens Värld.

Unga människor ska inte dö i trafiken, oavsett vilket fordon de sitter i eller kör. De senaste årens enorma ökning av antalet A-traktorer på svenska vägar har lett till en nästan lika enorm ökning av antalet olyckor med A-traktorer.
Att det numera finns drygt 50 000 A-traktorer i Sverige beror inte på nåt sätt på att svenska ungdomar har blivit mer motorintresserade, utan på att det har blivit enklare att bygga om en vanlig, modern (och faktiskt säker) bil till A-traktor. Sedan några år tillbaka behöver man inte längre bygga om bilen mekaniskt för att sänka hastigheten. Förr gjordes det ofta genom att ha två växellådor på rad i fordonet. En av dem spärrad på lägsta växeln. Krångligt och svårt, och en operation som kräver mekanikerkunskap. Nu är det betydligt lättare. Genom en modifierad datastyrning så sänker man bilens högsta hastighet till 30 kilometer i timmen. Andra modifieringar måste också göras, exempelvis att se till att det inte finns baksäte, bilen ska ha LGF-skylt för att visa att det är ett långsamtgående fordon och så vidare. Speciella viktregler gäller också. Men det är inte regelverket som gör att unga människor dör i olyckor.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill