Subliminal Volvo-perception?
Svenska män vill, så fort de fått barn, ha en Volvo V70. Så är det bara.
Texten här nedan har jag saxat rakt av från Wikipedia, bara för att bygga upp förväntningarna kring min alldeles egna teori kring Volvo V70. Jag tror nämligen att svenska män i 30- till 45-årsåldern matats både medvetet och omedvetet med ofantliga mängder intryck av Volvo-kombi-karaktär. Så till den milda grad att det är därför man vill ha en sådan så fort man får barn. Nu kan det hända att jag kategoriserar lite här, men ni som inte vill ha en Volvo V70 är väl helt enkelt starkare i psyket än vad jag (och ganska många andra) är…
”Subliminal perceptionär omedvetenvarseblivning, eller intryck somsinnesorganenuppfattar men som inte medvetet registreras, eftersom stimulit är under desensoriska trösklarna. Begreppet används ofta i samband medpsykologisk manipulation, doldreklamellerpropaganda. Effekten av subliminal perception i dessa sammanhang har vid experiment visat sig vara mycket ringa. Begreppet omgärdas idag av många myter.”
Exempel på subliminal perception:
• Företagslogotyper på enstaka bildrutor i exempelvis biofilmer eller barnprogram.
• Talade eller sjungna meddelanden dolda under hörbar nivå i annan musik eller bakgrundsljud.
• Talade eller sjungna meddelanden inspelade baklänges inmixade i musik.
• En stor bild uppbyggd av små bilder eller med små bilder inlagda (som pixlar ungefär), där de små bilderna har en annan innebörd än helheten.
Att använda subliminal perception enligt det första av de ovanstående exemplen, för att plantera företagslogotyper i hjärnan på folk, är förbjudet. Enligt ett experiment som genomfördes på Volvo PV:ns tid ungefär ökade försäljningen av Coca Cola i kiosken utanför biosalongen efter att man lagt in enstaka bildrutor med Coca Colas logotyper ungefär var femte sekund. Man såg alltså inte loggan med blotta ögat när filmen rullade i normalfart, men hjärnan registrerade den ändå – fråga mig inte hur. Och ja, ni yngre läsare, det fanns en tid då det var paus mitt i filmen på bio…
Betydelsen av subliminal perception har dock skrivits ner en aning i takt med att ny forskning genomförts. Men ingenting som kullkastar min teori har framkommit:
”De enda fall där subliminal perception visat sig ha stor betydelse är vid valet mellan flera okända likvärdiga alternativ. Man tenderar nämligen att hellre välja något man känner igen än något man inte känner igen. Om man över huvud taget kan tänka sig någon som varken har sett Pepsi eller Coca cola och visar en film enligt ovan med inlagda bilder av Coca-Cola-burkar, och sedan låter denne välja mellan Pepsi och Coca Cola kommer sannolikheten för Coca Cola att överväga. En person som redan föredrar Pepsi kommer däremot inte att påverkas. Detta förklaras med att hjärnan känner igen colaburken men inte har dåliga erfarenheter av den, medan det främmande kan uppfattas som osäkert, därför känns det behagligare att välja Coca Cola. För den som redan känner till Pepsi har detta däremot ingen betydelse.” Saxat från wikipedia igen.
Jag känner till de allra flesta bilmodeller. Det kommer liksom per automatik i det här yrket. Jag har dessutom kört de allra flesta bilmodeller. Det är det inte så många som har. Jag jobbar dessutom på Sveriges bästa biltidning som gör väldigt seriösa biltester, där vi faktiskt relativt sällan korar Volvo V70 som segrare. Likt förbannat rycker det till i nåt nervnystan i reptilhjärnan så fort jag ser en Volvo V70, och det skickas nån sorts signal runt i huvudet som säger att jag vill ha en V70. Mot bättre vetande skulle man kunna säga. Volkswagen Passat vinner ju våra tester nästan alltid.
För att förtydliga min teori: Svenska män vill, så fort de fått barn, ha en Volvo V70. Så är det bara. Det syns till och med i försäljningsstatistiken, V70 ligger i topp med 16 048 sålda bilar och Passat god tvåa med 11 064 sålda bilar hittills i år.
Och inte beror det på att det är 537 nya knappar i V70:n. Nej, det beror på att vare sig man vill eller är medveten om det så matas man med Volvo från barnsben. 245, 745, 855 och V70. I alla färger och med alla motoralternativ. Volvo är så djupt inpräntat i det svenska vardagslivet och våra sinnen att det bara behövs den förlösande upplevelsen att man får barn för att att Volvo-begäret ska slå till, vare sig man vill eller inte.
Så där, nu har jag lagt fram min tes. Det skulle kännas bra om fler erkänner denna eventuellt psykiska åkomma, för att liksom ge min teori lite tyngd.
Och jag har faktiskt en Saab.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se