Subventioneras det verkligen i rätt ände?
Man ”får” 70 000 kronor av staten om man köper en elbil nu för tiden. Det känns säkert jättebra för den som gör det, och är förstås en morot för att man ska kliva över köptröskeln som alla vet är hög när det gäller elbilar.
Det är lätt att glömma att det är dina egna pengar du får tillbaka. Pengar som du har betalat i skatt på dina inkomster och pengar som (om vi håller oss inom bilvärlden för enkelhetens skull) annars skulle ha gått till vägunderhåll, utbyggnad av laddinfrastruktur längs de än så länge vita fläckarna på Sveriges så kallade laddkarta, och mycket annat. För det funkar ju som så att staten måste få in pengar för att kunna dela ut pengar. Inte ens staten får trycka egna pengar när det börjar saknas i kassan. För då går det åt helvete helt enkelt.
Just nu, och under väldigt många år fram till nu har staten fått in mycket pengar i skatt på bensin och diesel. Pengar som nu betalas ut i bonus till elbilsköpare som kommer att bidra med 360 kronor per år till samma kassa. Om det här hade handlat om fotboll så hade upplägget varit ett klassiskt självmål. Men nu är det ju inte fotboll, och dessutom handlar det om att rädda klimatet. Ju fler ”miljöbilar” på våra vägar, desto bättre. Det är ett faktum. Men frågan är om det går att fylla på med nya bilar in absurdum och bara gå och vänta på att de gamla ska försvinna av sig själv. Föreställ er att vi skulle börja med samma regler för bilköp som jag kör med barnen när de vill ha ett nytt spel på ipaden eller telefonen: Om du vill ha ett nytt spel måste du göra dig av med ett gammalt.
Tänk er att vi återinför skrotningspremien och drar igång ett nollsummespel på bilar. En ut, en in. Ut med dieslar som min bil som släpper ut 260 gram koldioxid per kilometer. Jag får kanske inte 70 000 kronor i skrotningspremie, men lite mer än noll kronor av staten vore kanske rimligt? Skrotningspremien avskaffades 2007, och nu är marknaden fri. För en bil med originalkatalysator kan man få mellan 2 000 och 3 000 kronor av skrotfirmor som såklart tjänar pengar när de säljer den vidare, hel eller uppdelad i små dyra metaller.
Är ni med på tänket? Om det ska ordna upp sig med klimat och miljö så är det viktigare att få bort de gamla bilarna än att få in nya (med oklar miljöstatus även om utsläppen är noll). Alltså kanske de nutida subventionerna är fel. Folk kommer alltid att köpa nya bilar, men det är svårare att få folk att göra sig av med sina gamla. Sug på den – i stället för på marknadshyror.
Ja tack!
Norr- och lappländska inlandsvägar! Här kan folk köra bil, håller avstånd, stannar på en parkeringsficka ibland om de drar släp och råkar dra på sig en kö. Som det ska vara, helt enkelt.
Nej tack!
Hur går det egentligen för Ygeman och uppstyrningen av betalfunktioner och laddpriser på de få snabbladdare som finns? Dags att öka tempot i den frågan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se