Tiderna och människorna förändras

Bob Dylan sjöng att tiderna förändras. Andra – bland annat författaren Emerson Welch – har sagt att det är människorna som förändras.

Allt jag kan säga är att allting förändras snabbt just nu, oavsett vad. En gammal trätofråga som manuellt eller automatiskt växlad bil blir obsolet, både på grund av att tiderna och människorna förändras.
I elektrifieringens tidevarv blir växel­lådan ointressant. Även om Porsche Taycan har en tvåstegad låda för mer potens i högre hastigheter så behövs inte den traditionella växellådan där det handlade om att utnyttja motorns kraft vid rätt varvtal. Elmotorn har i stort sett samma kraft hela tiden och växellåda på vägen från motorn till hjulen skulle bara ta energi, emellertid har Bosch nu tagit fram en steglös CVT-låda som sägs ge effektivitet till exempel när elbilen ska dra tunga släp. 

Den som lever får se om framtidens elvagnar får växellådor. Det vi dock vet redan i dag är att vi inte kommer märka av att de finns där. Ungefär som dagens ofta silkeslena lådor i förbränningsmotorer.
Enligt uppgifter kommer redan nästa generations VW Passat och Tiguan endast att finnas som automatväxlad tillsammans med förbränningsmotor. Ett tydligt tecken på att automaten vinner över den manuella. Här vågar jag säga att det handlar om att människor förändras. År 2015 segade sig automat förbi den manuella i nybilsförsäljningen i Sverige. Alltså långt innan laddhybrider och elbilar tagit sig upp till högre territorier i säljlistan. 

Förändringen i automatens favör grundade sig helt enkelt i att människor är bekväma. Det är skönare – tycker majoriteten – att vila vänsterfoten än att använda den. Självfallet fanns det då och nästan in i dessa dagar personer i behov av självspäkelse som förfäktade och sjöng den manuella lådans lov. Detta faktum har tagits upp i denna spalt förut. För ganska exakt två år sedan skrev jag om två vänner som aktivt lobbade för vänsterfotens motionerande i form av att de alltid hyrde manuella bilar och självfallet körde manuellt både i sina entusiastbilar och vardagsvagnar.
Döm då om min förvåning när vi tre sammanstrålade på Falkenbergs motorbana för historisk racing i september. Efter diskussioner om spårval, slutväxlar och ölsorter kröp det fram att bägge dessa herrar, de som stått högst upp på självspakarnas barrikader, nu fogat sig till majoriteten och körde automat till vardags. Chocken var om inte total så åtminstone förlamande. Jag var mållös, vilket inte hör till vanligheterna.

Bekvämlighet anfördes som argument, liksom att det inte finns några laddhybrider med kopplingspedal. Det råder alltså ingen tvekan om att det både är tiderna och människorna som förändras. I landet där bekvämlighet är religion – USA – är mindre än en procent av nybilsförsäljningen manuella bilar.
Även i övriga världen – där vi rattar något mindre fordon – ökar hela tiden graden av automatisering. En titt i spåkulan har aldrig varit så enkel. Manuella lådor kommer att bli en utrotningshotad art. Men självfallet kommer koppling och spak överleva i mer avskalade sportbilar där det blir ett statement för ägaren att köra spakat. Den enkla lösningen kommer att bli exklusiv och samtidigt gammeldags. Ungefär som en monokel uppfattas i dag när det finns både glasögon och linser.

Jag själv då, är jag bekväm eller puritan? Antagligen lika tråkigt pragmatisk som mina vänner. Det är ju skönt att åka med automatlåda i bilen till vardags men jag vill definitivt köra mina entusiastbilar och då är manuellt det enda rätta.
Robert Zimmerman, som Bob Dylan heter i passet, hade rätt. Liksom Emerson Welch. Tiderna förändras, människor förändras. Men om du ska ha riktig närvaro i bilkörningen då är det manuellt som gäller, eller?

Frodin rekommenderar

Äntligen höst! Förutom att det är jaktsäsong och de mustiga grytornas tid så är det också nu helt accepterat att möblera om vardagsrummet till racingrum. Jag och sonen har redan dammat av Scalextricen som sonen fick av sin gudfar chefredaktör Engström förra året.