Foto: Shutterstuck & Expressen Lifestyle

Tillåt halvljus och dimljus nu!

Bilister måste få synas i trafiken, därför måste reglerna för dimljus ses över. Det tycker Teknikens Världs krönikör Daniel Frodin.

Minns ni bilstylingen på 1980-talet? Förutom glittrande lacker med flakes, massor med spoilers så var det också många små ljuskällor, ofta i mörkgul ton och strösslade med lite varstans på karosserna. Samtidigt tävlade lastbilsåkare om vems front som var mest lik en julgran med hjälp av små, små lampor vars enda syfte var att synas, inte att öka sikten för chauffören. Jag föll pladask för den här sortens utsmyckningar. Ju fler lysen, desto bättre, coolare, snyggare tyckte mitt barndomsjag.

Hösten 2022 och modet är precis tvärtom. Åtminstone bland vanliga bilister. Årstiden vi befinner oss i innebär ofta tjock morgondimma. Det verkar dock inte bekymra en klar majoritet av mina medtrafikanter. Första problemet är att ljusreglaget i deras moderna bilar står på auto. Då är inte bakljusen aktiverade. Detta faktum verkar de flesta omedvetna om. Dimman runt omkring dem är dock tydligt otydlig. Lika tydligt är det emellertid inte att deras automobil är utrustade med dimljus fram och bak.