Tips: Gör saker i rätt ordning
Ungefär så skulle man ha kunnat inleda den här texten om den inte hade handlat om lite för allvarliga saker. I skrivande stund finns det drygt 1 500 snabbladdningspunkter i Sverige enligt sajten elbilsstatistik.se. För att vi ska kalla laddpunkten för snabbladdare så måste den ge 50 kW eller mer. 50 är egentligen inte särskilt snabbt, men om vi inte räknade 50-kilowattladdarna så skulle det här bli ännu mer pinsamt. Vi har alltså landet Sverige som vill vara ett föregångsland i klimatfrågan och därför trummar ”dom som bestämmer” på i snabb takt med beslut vars mål är att elektrifiera fordonsflottan. Det är en fin tanke. Dessutom nödvändig för klimatet. Men det har liksom aldrig fungerat särskilt bra att börja vid målet när man är på väg nånstans.
Av de drygt 1 500 snabbladdningspunkterna (varav bara drygt 500 är snabba på riktigt) är 582 stycken Teslas. Det beror på att Tesla började i rätt ände. De visste att folk behöver kunna ladda sina bilar om de ska ta steget över från bensin- eller dieseldrift till el. Så de började direkt att bygga laddstationer på strategiskt viktiga platser för att möjliggöra längre resor på el.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se