Tips: Gör saker i rätt ordning

Hej, jag är en kille på 47 jordsnurr som har en hel påse full med tips till dom som bestämmer.

Ungefär så skulle man ha kunnat inleda den här texten om den inte hade handlat om lite för allvarliga saker. I skrivande stund finns det drygt 1 500 snabbladdningspunkter i Sverige enligt sajten elbilsstatistik.se. För att vi ska kalla laddpunkten för snabbladdare så måste den ge 50 kW eller mer. 50 är egentligen inte särskilt snabbt, men om vi inte räknade 50-kilowattladdarna så skulle det här bli ännu mer pinsamt. Vi har alltså landet Sverige som vill vara ett föregångsland i klimatfrågan och därför trummar ”dom som bestämmer” på i snabb takt med beslut vars mål är att elektrifiera fordonsflottan. Det är en fin tanke. Dessutom nödvändig för klimatet. Men det har liksom aldrig fungerat särskilt bra att börja vid målet när man är på väg nånstans.
Av de drygt 1 500 snabbladdningspunkterna (varav bara drygt 500 är snabba på riktigt) är 582 stycken Teslas. Det beror på att Tesla började i rätt ände. De visste att folk behöver kunna ladda sina bilar om de ska ta steget över från bensin- eller dieseldrift till el. Så de började direkt att bygga laddstationer på strategiskt viktiga platser för att möjliggöra längre resor på el.

”Dom som bestämmer” gör i stället tvärtom, förmodligen inte av ondska utan snarare bara för att de är för sent ute. Nu använder de alla styrmedel de kan hitta för att tvinga oss bilister mot nollutsläpps­målet. Incitamenten för att köpa och köra elbil blir starkare för varje ändring av subventioner (som verkar ske ungefär varje gång ”dom som bestämmer” haft ett möte…). Men de blundar hårt med det öga som annars skulle se att laddinfrastrukturen ännu inte finns. Om man inte kör Tesla.
I skrivande stund vet vi inte om Elon Musk menade allvar eller om han bara ville ha uppmärksamhet när han twittrade ut att Tesla skulle öppna sina laddstationer för andra bilmärken. Blir det verklighet så vore det ju bra, eftersom Teslas laddare inte bara är snabba – de fungerar dessutom! Något som de flesta andra aktörer i den färska laddbranschen verkar ha svårt att få till.  

I den takt som elbilar säljs i dag så behöver antalet laddpunkter öka dramatiskt. Börja i den änden och slopa bonusen på 70 000 kronor till elbilsköparna. Det kommer så många bra och billiga(re) elbilar så att folk kommer att köpa dem ändå, för att de helt enkelt vill. Använd i stället bonuspengarna till att bygga ut laddnätverket.

Ja tack!

Precis när jag är som mest sugen på en begagnad Model S så öppnar Tesla en Supercharger-station i Dorotea. Precis där jag behöver ladda min fiktiva Cybertruck. Tack Elon!

 

Nej tack!

… men har ni kollat vad det kostar att försäkra en begagnad Model S?!? Det är ju på riktigt ett rån. 2000 spänn i månaden för en bil från 2013. Kan någon insatt i detta förklara ”varför” för mig?