Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Underbara älskade Goodwood Revival!

Det tog några dagar att smälta alla intryck, men nu är det dags för er att få lite motornjutning inför helgen. För Goodwood Revival levererade tre fantastiska dagar!

Solen har börjat sänka sig och tajmingen för starten av entimmarsloppet Freddie March Memorial Trophy här på Goodwood kunde inte ha varit bättre planerad. I de vildaste drömmarna hade någon kanske, kanske kunnat tänka sig en perfekt solnedgång – men verkligheten slår drömmar, dikt och allt annat. I alla fall här på Goodwood. När Union Jack-flaggan vispar till och starten går, då kommer ett helt startfält av magiskt vackra, legendariska, mytomspunna, knasiga och på alla sätt underbara bilar farande. Jaguar C-Type, Aston Martin DB3S och Ferrari 750 Monza för att nämna några. Längst bak i fältet snurrar en Frazer Nash Le Mans Replica och publiken jublar när bilen väl kommer på rull igen. För oavsett om man vet exakt vad alla bilarna heter och vad de har för historia, eller om man inte vet ett skvatt så kan ingen komma ifrån det faktum att vi just nu betraktar motordriven konst när den är som allra vackrast. Och det blir bara bättre när solen sänker sig. Titta på bilderna, håller ni inte med.

1 AV 5
Jaguar C-type.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 AV 5
Cooper-Jaguar T33
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
3 AV 5
Frazer Nash Le Mans Replica
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 AV 5
Austin-Healey 100S
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
5 AV 5
Aston Martin DB3S och Jaguar C-type
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Årets upplaga av Goodwood Revival blev den 24 i ordningen (2020 års tävling ställdes in på grund av pandemin) sedan starten 1998. Alla de tre fullmatade dagarna fick det viktigaste av allt – riktigt bra väder. Förvisso några få regndroppar under fredag eftermiddag, men snart klarnade det upp och vinden avtog. Sedan återstod bara finväder, finbilar och fantastisk underhållning. Den enorma staben bakom eventet lyckas på flera sätt förnya och förändra från år till år och dragkraften är enorm, inte minst då de lyckas attrahera en fantastisk samling aktiva och pensionerade racerförare. Årets stora begivenhet var ändå att IndyCar-föraren Scott Dixon och Nascarlegenden och numera även IndyCar-föraren Jimmie Johnson debuterade som förare på Goodwood. Att se Jimmie Johnson brottas med Ford Galaxie 500 och AC Cobra Le Mans Coupé var ett sant nöje. Förvisso gav det inga segrar, men på något sätt var alla vi som stod vid sidan av och tittare just det. Vinnare.

1 AV 5
Jenson Button
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 AV 5
Jenson Button
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
3 AV 5
Royal Automobile Club TT Celebration innan start.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 AV 5
Jenson Button i Adrian Neweys Jaguar E-type Lightweight
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
5 AV 5
Jenson Button i Adrian Neweys Jaguar E-Type Lightweight
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Formel 1-världsmästaren från 2009, Jenson Button, har verkligen fått blodat tand vad gäller Goodwood Revival och kom till start i bland annat Red Bull Racing-konstruktören Adrian Neweys Jaguar E-Type Lightweight. Sällan eller aldrig har en E-Type gått så snabbt runt Goodwoods redan snabba banslinga, men frågan är om det inte var lite i snabbaste laget. Hur historiskt korrekt är en E-Type som lämnar alla andra bilarna hästlängder efter sig? Frågan får hänga i luften, för strax efter förarbytet i det en timme långa loppet tappade bilen drivningen och den vita E-Typen blev stående längs banan.

1 AV 5
BRM Type 15 MkI
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 AV 5
BRM Type 15 MkI. Rob Hall släpper upp kopplingen, V16-motorn tänder!
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
3 AV 5
BRM Type 15 MkI
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 AV 5
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
5 AV 5
Starten går i Goodwood Trophy. Två ERA med en grön Alta i mitten.
Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Det går att skriva en bok om alla upplevelser, men jag ska avsluta med bland det häftigaste under hela helgen. BRM Type 15 MkI. Just det, med V16 motor på 1,5 liter under huven. Under det där loppet stod jag precis vid startlinjen, men trots att den där bilen kom till start i ett helt fält bestående av idel fräcka GP-bilar främst från 1930-talet – alla med raka rör – så hördes bara BRM-bilen. Och då menar jag verkligen varvet runt. Från min plats i depån kunde jag via öronen lista ut var den mörkgröna bilen med sin vansinniga V16-motor befann sig. Och när Rob Hall bakom ratten gav full gas längs start och mål, det ljudet kommer jag aldrig att glömma. Makalöst, magiskt och mustigt till tusen. Nästa år firas 25-årsjubileum för Revival och tankarna börjar snurra redan nu – hur toppar man det här?