Upp som en sol, ned som en pannkaka… eller?
Bilförsäljningen skjuter i höjden igen, Volvo ökar sin nybilsförsäljning med 97,5 procent jämfört med april ifjol när hela världen låg under pandemifilten och huttrade i skräck inför framtiden…
Dessutom drar elbilsförsäljningen igång på allvar nu. Rekordmånga Volkswagen ID.4 har hittat nya hem i Sverige. Och fler lär det bli när tjänstebilsförarna inser att det kostar ganska många kronor extra att inte välja elbil ungefär exakt nu.
Ännu är det inte helt säkert att regeringens liggande förslag kommer att klubbas och gälla från den 1 juli. Hela bilbranschen har påpekat att det springs inte bara lite för fort med nya regler, nya förmånsregler och nya skatter. Frågan är om regeringen tänker vara styvnackad och säga ”lös det bara” till sina belackare som hävdar att jobb hotas och att bilförsäljningen kommer att gå ner. Det vet vi snart.
Jag är dock säker på att de allra flesta av oss kommer att fortsätta köra bil, kanske särskilt tjänstebilsförarna som förhoppningsvis har fått förmånen att ha tjänstebil just för att de faktiskt behöver en bil och inte en cykel som Miljöpartiet tycker att de ska ha.
Jag har skrivit det förr och kan inte låta bli att göra det igen: Vad händer om de nya, 25 procent högre förmånsvärdena gör att tjänstebilsförarna väljer att köpa en egen bil i stället för att ta en ny modern, trafiksäker och klimatsmart bil i stället?
Jo: Då genomför den ökade nybilsförsäljningen som pågår just nu, och förmodligen fram till sista juni, en regelrätt plattlandning – precis som en pannkaka. Följden blir då att moderniseringen och elektrifieringen av Sveriges vagnpark avstannar eftersom det är tack vare att leasingbolagen – som äger tjänstebilsförarnas bilar – tar den första och största värdeminskningen på en ny bil för att du och jag ska ha en rimlig chans att köpa den om några år.
Om tidigare tjänstebilsförare väljer att inte köra tjänstebil så drabbas miljön, eftersom nya bilar har lägre utsläpp än gamla bilar.
Och apropå dem, de gamla bilarna: De kommer inte att försvinna än på många år. Världen kan inte stirra sig blind på att ställa fram nya bilar konstant – för nya bilar gör också åverkan på miljön – utan att ha en plan för hur de gamla bilarna ska drivas framåt på ett klimat-, och miljövänligare sätt.
Syntetiska bränslen är under utveckling, HVO100 finns redan som ersättning för diesel –och vi ska undersöka noggrant hur det påverkar din bil (min snarare, eftersom det är den som är testobjektet…), men det behövs en rejälare satsning på bränslen för vanliga, några år gamla bilar också.
Ja tack!
Cykel. Ett fantastiskt fordon som man både blir smal och snygg av samtidigt som man förflyttar sig. Stora delar av redaktionen är numera MTB-frälsta och jag tar åt mig äran för det i vanlig ordning.
Nej tack!
Cykel. Tyvärr är också cykeln den kanske hetast debatterade företeelsen i vårt kommentarsfält på teknikensvarld.se, kanske för att många cyklister inte förstår sig på bilister. Och tvärtom. Skärpning!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se