Uppryckning på alla plan!

Även fast det här vita och kalla kommer som en chock för många varje år så gör det inte det för biltillverkarna.

De vet att det blir vinter minst en gång per år i väldigt många länder. Det är därför de vintertestar sina bilar i Arjeplog till exempel, innan de börjar sälja dem till dig och mig och andra hugade spekulanter.
Det är därför det är så enormt dåligt att de inte lyckas få elbilarna att vara bättre i kyla. 

Testet i det här numret kunde inte ha tajmats bättre. I arla morgonstund satt Linus Pröjtz i SVT:s Morgonstudion och pratade om, ja just det, elbilar i kyla. Sen styrde han och resten av testlaget i 20 minusgrader till Åre med fyra elbilar. Bara tre av dem tog sig förbi Gävle, men det kan du läsa mer om i testet. Ungefär när Linus klev ur sängen klev jag in i en Tesla Model Y för att se hur det är att köra elbil till södra Lappland där laddstolparna inte direkt växer på träd. Mer om det kan du läsa i kommande nummer, men du kanske är en av dem som följde resan på våra sociala medier? Om du då dessutom är en av elbilsfanatikerna som hävdar att ”man kan köra överallt med en Tesla”  så får du helt enkelt försöka förstå att du har fel. Man kan inte det. Trots att Tesla är den bästa elbilen för långresor tack vare att de har fungerande laddstationer på många platser i Sverige. Men kylan och hastigheten påverkar även Teslas bilar negativt.
Dock inte lika mycket som de resterande bilar som fortsatte färden från Gävle till Åre. 

Om du i stället är en av fossilbilsfanatikerna på sociala medier som blir uppriktigt sur och arg för att vi överhuvudtaget kör elbilar i den här fina tidningen – jadu, då är det dags för dig att tänka om också. Teknikens Värld kör, precis som vi ­alltid har gjort, alla nya bilar som kommer till Sverige (och de flesta andra också). Vi kör dem på riktigt och vi kör dem långt, och det kommer vi att ­fortsätta med alldeles oavsett om bilarna drivs av el, vätgas, biogas, HVO100, bensin eller diesel – eller nåt annat drivmedel som säkert presenteras snart. Vi gör det för att du ska få veta vad som är bäst för dig just nu.

Men allra mest måste både biltillverkare och laddoperatörer som exempelvis varannangångsfunktionella Ionity ta sig i kragen. Bilarna kan inte ha så här dåliga räckvidder, och laddstationerna kan inte tillåtas leverera 25 kilowatt ena gången och 100 kilowatt en annan. Och ska omställningen för ett fossilfritt bilkörande 2030 vara ens i närheten av att lyckas så måste det komma ut fungerande laddstationer över hela landet. Nu.
Så uppryckning på alla plan, helt enkelt. Verkställ.