Vilken civilingenjör ska laga din bil?

Motoröra och erfarenhet. Passion och finstämdhet. Att se – och inte minst lyssna – när en rutinerad yrkesman ställer in förgasare på din vagn är en upplevelse.

Respekten för yrkeskunnandet och de många, många timmarna av ackumulerad kunskap som ger den där sista touchen. Den sista jämnt ställda tonen som gör att motorn sjunger av kraft.
Allt det där kan få mig att bli ­religiös och vilja döpas i bensin. När det ­dessutom utförs på en sexcylindrig boxer­motor låter det extra gött i mina vindlande hörselgångar.

Personerna som kan detta delikata hantverk är på nedgång i samma takt som Liberalernas väljarskara. I flera decennier nu har vi en annan typ av verkstadsperson framför oss när kärran lämnas på service.
En generation mer van att byta delar än att reparera och renovera. Och det förstås för att det är det snabbaste (men inte alltid billigaste) sättet att laga en bil från säg 1980-talet och fram tills i dag. OBD-diagnosverktyget är lika viktigt för dagens verkstadspersonal som bladmåttet för den äldre generationen.
Dock har de bägge generationerna mer gemensamt än vad som skiljer dem åt. Rotationsmotorer, växellådor och olika grad av mekanik förenar mer än vad de separerar. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill