Vilken civilingenjör ska laga din bil?
Motoröra och erfarenhet. Passion och finstämdhet. Att se – och inte minst lyssna – när en rutinerad yrkesman ställer in förgasare på din vagn är en upplevelse.
Respekten för yrkeskunnandet och de många, många timmarna av ackumulerad kunskap som ger den där sista touchen. Den sista jämnt ställda tonen som gör att motorn sjunger av kraft.
Allt det där kan få mig att bli religiös och vilja döpas i bensin. När det dessutom utförs på en sexcylindrig boxermotor låter det extra gött i mina vindlande hörselgångar.
Personerna som kan detta delikata hantverk är på nedgång i samma takt som Liberalernas väljarskara. I flera decennier nu har vi en annan typ av verkstadsperson framför oss när kärran lämnas på service.
En generation mer van att byta delar än att reparera och renovera. Och det förstås för att det är det snabbaste (men inte alltid billigaste) sättet att laga en bil från säg 1980-talet och fram tills i dag. OBD-diagnosverktyget är lika viktigt för dagens verkstadspersonal som bladmåttet för den äldre generationen.
Dock har de bägge generationerna mer gemensamt än vad som skiljer dem åt. Rotationsmotorer, växellådor och olika grad av mekanik förenar mer än vad de separerar.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se