Vill man ha en liten bil utan säkerhetssystem?
44 hästar, 0-100 km/h på 19,3 sekunder och utan ambition att kamma hem full pott i krocktest. Är det var marknaden ropar efter?
Dacia Spring är Europas hittills billigaste elbil, som är byggd på en gammal plattform för bensinbilar och har en elmotor på 44 hästkrafter och drygt 20 mils räckvidd. Den har sex krockkuddar men Dacia ”räknar inte med att vara med och slåss om Euro NCAP:s stjärnor”. Vill man ha en sån? 44-hästars bilar luktar ju misstänkt mycket 1960-tal, tycker vi som har vant oss med att moderna bilar har minst 200 hästar, men Springs lilla elmotor ger en annan kraftutveckling och sägs vara jämförbar med en 90-hästars bensinare.
Om vi jämför Dacian med i stort sett alla andra elbilar som presenteras just nu så ser vi skillnaderna. Dacia: 0-100 km/h på 19,3 sekunder. Övriga: Ingen över sex sekunder, om vi generaliserar lite.
Men om vi går till det folk faktiskt köper sina bilar för – pengar. Då ser vi att Dacian kostar 139 000 danska kronor, det är ännu oklart om den ens kommer att säljas i Sverige. Prislappen på övriga elbilar: Ingen under 350 000 kronor. Och då ska vi tillägga att knappt nån av 350 000-kronorsbilarna har större aktionsrade än Dacia Spring.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se