Vill man ha en liten bil utan säkerhetssystem?

44 hästar, 0-100 km/h på 19,3 sekunder och utan ambition att kamma hem full pott i krocktest. Är det var marknaden ropar efter?

Dacia Spring är Europas hittills billigaste elbil, som är byggd på en gammal plattform för bensinbilar och har en elmotor på 44 hästkrafter och drygt 20 mils räckvidd. Den har sex krockkuddar men Dacia ”räknar inte med att vara med och slåss om Euro NCAP:s stjärnor”. Vill man ha en sån? 44-hästars bilar luktar ju misstänkt mycket ­1960-tal, tycker vi som har vant oss med att moderna bilar har minst 200 hästar, men Springs lilla elmotor ger en annan kraftutveckling och sägs vara jämförbar med en 90-hästars bensinare.
Om vi jämför Dacian med i stort sett alla andra ­elbilar som presenteras just nu så ser vi skillnaderna. Dacia: 0-100 km/h på 19,3 sekunder. Övriga: Ingen över sex sekunder, om vi generaliserar lite.
Men om vi går till det folk faktiskt köper sina bilar för – pengar. Då ser vi att Dacian kostar 139 000 danska kronor, det är ännu oklart om den ens kommer att säljas i Sverige. Prislappen på övriga elbilar: Ingen under 350 000 ­kronor. Och då ska vi tillägga att knappt nån av 350 000-kronorsbilarna har större aktionsrade än Dacia Spring. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill