Eminem Chrysler Detroit

Volvo-Zlatan tog Chryslers idé

När jag såg Volvos nya reklamfilm med Zlatan tyckte jag att jag hade sett den förut. Fast då som reklam för Chrysler.

2011, när Chrysler höll på att resa sig från konkurs och elände, tyckte strategerna hos företaget att man behövde gjuta mod i staden och samtidigt putsa upp företagets image. Receptet blev Eminems beryktade ”Imported from Detroit”, en reklamsnutt på två minuter som premiärvisades den 6 februari under Super Bowl-matchen. Denna final i amerikansk fotboll är den mest sedda amerikanska tevesändningen, och en kväll då hela nationen sitter bänkad.

 Det jänkarna fick se under reklampausen var inte en reklamfilm för nya Chrysler 200. I stället var det en hyllning till hemmastaden och till alla bilbyggare i Detroit.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill