Lönsamt att byta till diesel?
Mikael Stjerna svarar:
Lönsamt att byta till diesel?
Jag funderar på att byta ut min Peugeot 307 XS 2,0 från 2004 som jag kört 5 500 mil mot en diesel av samma modell, med comfortutrustning.
Jag skulle få ge 90 000 kronor i mellanpris, vilket ger mig ett bra inbytespris.
Men när jag läst ditt reportage (TV nr 9/2008) undrar jag om det är någon idé att byta.
Jag kör drygt 1 500 mil om året. Kan du kanske ge mig ett svar?
Lars Richardson
Om du bara kör 1 500 mil per år tillhör du inte normalt skaran av dieselköpare. En ny 307 2,0 diesel kostar enligt prislistan 181 900 kronor, 31 000 kronor mer än 307 2,0 med bensinmotor. Enligt EU-normen drar den 0,53 l/mil vid blandad körning.
Jag kan inte se att du har någon möjlighet att ”köra in” en så stor merkostnad. Dessutom kostar Peugeot 307 2,0 diesel mer i skatt – 3 000 kronor per år är skatten. Försäkringen är också högre för dieselmodeller.
Därför är min rekommendation att du i stället satsar på en bensindriven modell, eller överväger den etanoldrivna Peugeot 307 1,6 Bioflex. De etanoldrivna modellerna har framför allt sålt bra i Stockholm, Göteborg och Malmö, men oavsett var du bor kan du tillgodogöra dig miljöbilspremien på 10 000 kronor.
En begagnad diesel, låt säga 307 2,0 diesel, kan dock vara ett vettigt alternativ vid relativt låga körsträckor. Men då får den inte kosta så mycket mer än jämförbara bensinmodeller.
Så långt ekonomifakta. Tänker du på miljön bör du köpa en snål diesel eller en etanolbil – det minskar klimateffekten.
Ur ekonomisk synvinkel lönar det sig inte att köpa en Peugeot 307 diesel för Lars.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se