Mixad underhållning i TTA:s supportklasser
TTA-premiären bestod första inte bara av huvudklassen som vi avhandlat tidigare. Det kördes även ett helt gäng med supportklasser.
Carrera GT Cup är TTA:s motsvarighet till STCC:s Carrera Cup. Femton bilar kom till start. Lite överraskande tog Porschedebutanten Erik Jonsson pole position men den lyckan vara inte längre i tävlingen där storfavoriten Roar Lindland snabbt ryckte ifrån. Även om Jonsson närmade sig en aning på slutet var det aldrig någon fight om segern. Arne Jörgensen som stod trea på gridden åkte av i första kurvan och dagen var förstörd. Ett ganska utspritt race med några få bataljer i mittfältet.
Radical såg ut att bli en utdragen historia men i samband med en varvning kom Rory Penttinen ifatt ledande Robert Helling och släppte sedan aldrig taget. Det blev en underhållande kubbning där Penttinen flera gånger försökte komma förbi men aldrig lyckades.
Fighten om förstaplatsen gjorde att Simon Hultén och Simon Bergewing kunde närma sig och de sista varven var det en kvartett som gjorde upp om prispallen. Det blev Helling före Penttinen och Hultén.
Trofeo Abarth, där det tävlas med Fiat 500 Abarth, blev en tight historia. Carl-Olov Carlsson tog starten och såg ut att gå mot en säker seger. Men Niklas Lilja kämpade sig sakta men säkert ikapp.
På det allra sista varvet, efter raksträckan, tog Lilja chansen och bromsade sig förbi Carl-Olov Carlsson med låsta och snedställda hjul. Manövern lyckades och Niklas Lilja segrade.
Även längre bak i fältet var det en underhållande körning mellan trion Calle Ward, Sophie West och Jesper Nilsson. De slutade fyra, femma respektive sexa. Bara nio bilar ställde upp, sju kom i mål. Med tanke på det klena deltagarantalet ett underhållande race i alla fall.
I årets första deltävling av Swedish GT, där man kör med ett förarbyte efter halva loppet, tog Jocke Mangs och Håkan Ricknäs befälet från start och ledde sedan till mållinjen. De körde Porsche liksom andraplacerade Lars Bertil Rantzow/Patrik Söderlund.
Porscheseger blev det även i GTB-klassen genom Hans Holmlund och Johan Sahlander. Tvåa där prins Carl Philip Bernadotte och Jan ”Flash Nilsson i deras Flash Engineering BMW M3 GT4.
Kanske är det för tidigt attt döma efter bara en tävling men det känns som om TTA – Elitserien i Racing bör fundera över tävlingsformatet en gång till. Visserligen blev Trofeo Abarth och Radical väldigt spännande på slutet men många åskådare hade då redan tappat focus och gjorde något annat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se