13 James Bond-bilar vi minns
Roger Moore har gått bort. Ett besked som kom som en chock för oss på redaktionen. För att hylla och minnas honom har vi sammanställt en lista på bilar som han, och andra skådespelare, har rattat i rollen som James Bond, agent 007. Vilken är din favorit?
Alfa Romeo GTV6 1981–1987
Jodå, James Bond har faktiskt kört något så obrittiskt som en Alfa Romeo GTV6. Som därtill är stulen i Tyskland. Filmen är Octopussy (1983), och bilen används sedan i en biljakt med tysk polis. Grunden till GTV6 var sedanmodellen Alfetta, presenterad 1972. 1974 kom coupéversionen, som i de motorstarkare versionerna fick tillnamnet GTV. Först med ansiktlyftet 1981 fick dock GTV tillgång till Alfa Romeos 2,5-liters V6:a med hela 160 hästkrafter – och därmed namnet GTV6.
Ursprungligt pris: 107 300 kr (1985). | Teknik: 6-cyl V, 2 492 cm3, insprutning, 160 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 240, längd 426, bredd 167, höjd 133. Tjänstevikt 1 330. | Fartresurser: 0–100 km/h 9,6 s. Toppfart 205 km/h.
AMC Hornet 1970–1977
Amerikanska bilar är relativt ovanliga i James Bonds vagnpark. Ett av undantagen är AMC Hornet, som mycket medvetet produktplacerades in i Mannen med den gyllene pistolen (1974). Modellen hade lanserats redan 1970, men modellversionen som figurerar i filmen – tredörrars hatchback – lanserades först år 1973. Produktionen lades ner 1977, ännu några år kvar innan Renault (se längre ner) blev involverade i AMC.
Ursprungligt pris: Motsvarande ca 11 000 kr (1975). | Teknik: 6-cyl, 3 801 cm3, förgasare, 89 hk, bakhjulsdrift, 3-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 274, längd 472, bredd 180, höjd 133. Tjänstevikt 1 372. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 18 s. Toppfart iu.
Aston Martin DB5 1963–1965
Att ta upp ämnet Bond-bilar utan att ha med Aston Martin DB5 vore väl snudd på omöjligt. I inte mindre än sju filmer, med början i Goldfinger (1965), har Agent 007 rattat DB5. Övriga är Åskbollen (1965), Goldeneye (1995), Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006) samt Skyfall (2012). Noterbart är dock att en av två ursprungligen använda bilar strippades på alla filmattiraljer och såldes vidare av Aston Martin. Siste ägaren av bilen blev dock bestulen på den 1997, och det är i dag okänt var den finns.
Ursprungligt pris: Motsvarande ca 62 000 kr (1965). | Teknik: 6-cyl, 3 996 cm3, förgasare, 282 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 249, längd 457, bredd 168, höjd 132. Tjänstevikt 1 550. | Fartresurser: 0–100 km/h ca 8 s. Toppfart 230 km/h.
Bajaj RE 1960–
Bajaj RE är ett av de officiella namnet på det små trehjuliga fordon som ofta går under benämningen ”Tuk-Tuk” i Asien. Och visst har Agent 007 framfört en sådan, närmare bestämt i Octopussy (1983). Men det är ingen vanlig trehjulig taxi som Bond får tag på, den är nämligen preparerad av hans arbetsgivare och passar ypperligt att agera flyktfordon i en vild biljakt. Om vi återgår till bilen så tillverkas RE-serien än i dag, och tillverkaren, Bajaj, är faktiskt världens största tillverkare av trehjuliga fordon. ursprungligt
Pris: Motsvarande 16 000 kr (2015). | Teknik: 1-cyl, 145 cm3, insprutning, 9 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 200, längd 264, bredd 130, höjd 169. Tjänstevikt 307. | Fartresurser: 0–100 km/h Nej. Toppfart Ca 80 km/h.
BMW Z8 1999–2003
På tok för sen för att kunna räknas som en klassiker? Nja, modellen blev en sådan från start och hade tydliga designinfluenser från 507, tillverkad 1956-1959. I filmen The World Is Not Enough (1999) fick Z8 en kort speltid innan den sågades itu av sågklingor hissade från en helikopter. Produktionen av Z8 hade dock inte kommit igång så man byggde en kitcar för ändamålet. För priset av en Z8 fick du 32 Hyundai Atos.
Ursprungligt pris: 1 150 000 kr (2000). | Teknik: 8-cyl V-motor, 4 941 cm3, insprutning, 400 hk, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 251, längd 440, bredd 183, höjd 132. Tjänstevikt 1 660. | Fartresurser: 0–100 km/h 4,7. Toppfart 250 km/h.
Citroën 2cv 1948–1990
James Bond får ibland nöja sig med enklare fordon. Som i Ur dödlig synvinkel (1981) när hans egen bil sätts ur spel (se Lotus Esprit Turbo) och han tar flykten i en Citroën 2CV. En limiterad upplaga av Bonds 2CV, med 007- och kulhålsklistermnärken, kom i produktion. Under huven fanns dock en vanlig motor, inte en boxerfyra som i filmbilen. Efter fem miljoner tillverkade 2CV i hemlandet flyttades produktionen till Portugal 1988.
Ursprungligt pris: 5 350 kronor (1955). | Teknik: Boxer 2-cyl, 425 cm3, förgasare, 12 hk, framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 241, längd 378, bredd 148, höjd 160. Tjänstevikt 580. | Fartresurser: 0–60 km/h 24 s. Toppfart 63 km/h.
Ford Bronco II 1983–1990
Modellen Bronco debuterade 1966 och växte med generationerna. För mycket tyckte massorna och en mindre version, baserad på pickupmodellen Ranger, togs fram. Bilen fick kritik för att vara slö och så vinglig att till och med en statlig utredning startades i ärendet. Det hindrade emellertid inte James Bond från att ta en röd 89:a som flyktbil i filmen Quantum of Solace (2008). I filmen hade även Ford Ka och Fusion roller. Filmen var den sista av tre i raden med märket som sponsor.
Ursprungligt pris: i. u | Teknik: 6-cyl V-motor, 2 933 cm3, insprutning, 142 hk, fyrhjulsdrift, 4-stegad automatlåda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 238, längd 411, bredd 173, höjd 174. Tjänstevikt 1 490. | Fartresurser: 0–100 km/h 12,9. Toppfart 154 km/h.
Leyland Sherpa 1974–2006
Under det stökiga 1970-talet hade brittisk bilindustri inlett en spiral nedåt. Bolagen förstatligades och lades samman i portföljbolaget British Leyland. Det var under British Leylands flagg som skåpbilen Sherpa, eller Leyland Van som den först kallades, utvecklades. Modellen kom faktiskt att överleva företaget flera gånger, med namn, ägarbyten och konkurser, och lades ner först 2006. För James Bond passade modellen som mobilt gömställe i Sahara-öknen i filmen Älskade Spion (1977).
Ursprungligt pris: Motsvarande ca 23 000 kr (1974). | Teknik: 4-cyl, 1 622 cm3, förgasare, 56 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 290, längd 462, bredd 200, höjd 198. Tjänstevikt 1 095. | Fartresurser: 0–100 km/h i u. Toppfart i u km/h.
Lotus Esprit Turbo 1980–1987
Dubbelnollans undervattens-Lotus i Älskade Spion (1977) är i det närmaste en uttjatad klassiker. Vem har inte lekt med Corgis leksaksupplaga? Lite klurigare är James Bonds Esprit Turbo i Ur dödlig synvinkel (1981). Under inspelningen användes två kopparröda exemplar och en vit som sprängdes i bitar. En av filmbilarna såldes för hela 210 000 dollar redan för tolv år sedan. Turboversionen blev egentligen första riktiga Esprit att kvala in som supersportbil.
Ursprungligt pris: 20 950 pund, motsvarande 203 000 kronor (1980). | Teknik: 4-cyl, 2 174 cm3, förgasare, 215 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 244, längd 433, bredd 186, höjd 115. Tjänstevikt 1 386. | Fartresurser: 0–96 km/h 6,5 s. Toppfart 247 km/h.
Mercedes 250SE/280SE 1965–1972
Det är inte bara indiska trehjulingar (se ovan) som agerar färdmedel åt James Bond i Octopussy (1983). I en spektakulär biljakt på en östtysk militärbas, och sedermera ett järnvägsspår, rattar Agent 007 ett betydligt pampigare åkdon, Mercedes 250SE (internkod W108). Modellen hade nära 20 år på nacken när filmen spelades in, då den hade lanserats redan 1965. W108 (och systermodellen W109) ersatte den klassiska ”fen-Mercan” i toppen av Mercedes modellprogram och tillverkades i över 350 000 exemplar under sju år. Efterträdaren, med internkod W116, kom 1972 och blev den första modell som officiellt fick lyda under epitetet S-klass.
Ursprungligt pris: 46 570 kr (1970). | Teknik: 6-cyl, 2 778 cm3, insprutning, 160 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 275, längd 490, bredd 181, höjd 144. Tjänstevikt 1 565. | Fartresurser: 0–90 km/h 11,4 s. Toppfart 190 km/h.
Renault 11 1983–1989
Flest (trafik)brott på kortast tid har Bond nog gjort i en Renault 11. På en och en halv minut stjäl han en taxi av nämnda sort, kör ner för en trappa full med folk, upp på ett busstak, klyver en vägbom (och bilens tak), kör mot enkelriktat och krockar av hela bilens bakparti. Till scenen, i filmen Ur dödlig synvinkel (1985), användes tre bilar. 11 var en halvkombiversion av 9, bilarna byggdes världen över bland annat i USA som AMC Alliance.
Ursprungligt pris: Motsvarande 69 800 kr (1986). | Teknik: 4-cyl radmotor, 1 721 cm3, förgasare, 80 hk, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 248, längd 397, bredd 166, höjd 140. Tjänstevikt 974. | Fartresurser: 0–100 km/h 12 s. Toppfart 170 km/h.
Sunbeam Alpine 1959–1968
En av de tidigaste Bondbilarna på bio var Sunbeam Alpine. Historien gör gällande att bilen, när den medverkade i den allra första Bond-filmen Dr No (1962), lånades i all hast från en privatperson, den var nämligen den enda sportbilen som fanns på ön där filmen spelades in. Bilmodellen, i Bonds tappning, lanserades 1959 av Rootes-koncernen, och hade 80 hästkrafter – en någorlunda ansenlig summa för sin tid.
Ursprungligt pris: 13 950 kr (1960). | Teknik: 4-cyl, 1 592 cm3, förgasare, 80 hk, bakhjulsdrift, 4-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 218, längd 394, bredd 154, höjd 131. Tjänstevikt 972. | Fartresurser: 0–100 km/h i u. Toppfart 161 km/h.
Toyota 2000GT 1967–1970
”Japans svar på Jaguar E-type” är i dag en riktig dyrgrip och skulle nog så vara även utan James Bonds hjälp. Bilens vackra former, att den ingick i en racingsatsning under ansvar av Caroll Shelby samt att den bara byggdes i 351 exemplar är skäl nog. I Man lever bara två gånger (1967) figurerar bilen som cabriolet, helt enkelt för att agenten, spelad av Sean Connery, skulle få plats. Bara två taklösa exemplar byggdes. Den ena ägs i dag av Toyota själva den andra ingår i en hemlig samling eller ligger sänkt i ett afrikanskt träsk, myterna är många. För inte länge sedan kunde du köpa en 2000 GT för 1,5 miljoner kronor. Den tiden är nu förbi.
Ursprungligt pris: Motsvarande 76 000 kronor (1967). | Teknik: 6-cyl rak, 1 988 cm3, förgasare, 148 hk, bakhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. | Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 233, längd 418, bredd 160, höjd 116. Tjänstevikt 1 125. | Fartresurser: 0–100 km/h 8,5 s. Toppfart 220 km/h.
Texten är ursprungligen publicerad i Klassiska Bilar nummer 10/2015.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se