701 hästar och 340 km/h med Ford GT
Münchenbaserade Geigercars ger sig inte bara på Hummer. De har nu även gett sig på Ford GT genom att trycka i en större kompressor som ger bilen över 700 hästkrafter och ruggiga prestandasiffror.
Ford GT är redan i originalutförande en hårresande bil. Omtyckta former har den också. Men för tyska Geigercars verkar ingenting vara tillräckligt från början, allt kan bli bättre (enligt deras mening) både prestandamässigt och utseendemässigt.
Därför har de satt tänderna i Ford GT. Originalkompressorn på 2,3 liter har de slängt på tippen och ersatt med en motsvarighet på 3,3 liter. Den laddar nu 1,25 bar i stället för 0,8. Samtidigt har de programmerat om bilens styrelektronik, förstorat insuget samt satt på sportluftfilter och lyckas nu klämma ur 701 hästkrafter ur den 5,4 liter stora V8-motorn. Original har Ford GT 550 hästkrafter. Allt detta får bilen att toppa 340 km/h – elektroniskt begränsat förstås. Geigercars skulle gärna vilja se bilen gå ännu snabbare, men fartbegränsningen är där på grund av att bilens däck inte klarar högre hastigheter. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder enligt tyskarna vilket kan låta lite märkligt eftersom Ford GT i originalutförande ska göra samma sprint på 3,3 sekunder, detta enligt tillverkaren. Kvartsmilen för Geigercars Ford GT går på en hög tia (10,9 sekunder).
Andra justeringar på tyskarnas version av Ford GT är ett nytt justerbart fjädringssystem för optimal väghållning och som samtidigt sänker bilen med sex centimeter. En redan låg bil är nu extremt låg. Bromsarna är rejäla saker som sägs klara av ruggiga hastigheter om och om igen. Bakre stötfångaren har plockats bort för att blotta de två feta centrala ändrören som mäter elva centimeter i diameter.
Fälgarna är i en klass för sig. Fram mäter de 9x20 tum och bak 11x21 tum. På dessa sitter däck i dimensionerna 245/35 R20 samt 325/30 R21. Grepp i massor utlovas av Geigercars. De svarta fälgarna är dessutom inslag av rostfritt stål.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se