Avgång för Toyota GT 86 med kompressor
Toyotas senaste ögonsten i sportbilsgenren – GT 86 – har fått en kompressor som skruvar upp effekten på boxermaskinen. Ett biffigt kjol- och spoilerpaket har också monterats.
På bilsalongen i Tokyo nästa månad visar trimfirman Abflug upp sin vässade version av Toyota GT 86. Det tyskklingande namnet* (se fotnot) kan ge intrycket av att det är tyskt trim vi tittar på här men Abflug är faktiskt japanskt, således är godsakerna det också.
Många stylingpaket till Toyotas bilar är oftast bara stylingpaket. Men i det här fallet rör det sig även om motortrim i form av en kompressor från HKS som kopplats på boxerfyran på två liter samt ett nytt sportavgassystem. Tillsammans höjs effekten från de 200 originalhästarna till 258 hästkrafterna. Vriden höjs från 205 till 296 newtonmeter. Hur mycket det gör för prestandan vet vi inte, men att de 6,9 sekunderna det tar från 0-100 km/h i originalutförande har putsats kan vi räkna ut utan att behöva ta till långa matematiska formler.
Till trimmet hör ett kjol- och spoilerpaket som några garanterat går igång på, andra inte. Diffusorn bak har samma grundutseende men biffats till ordentligt. Ovanför denna sitter en kraftfullt modifierad vinge. I fronten noteras en grövre frontspoiler med extra stora och mer markerade luftintag. Fälgarna på bilen mäter 19 tum. GT 86 har annars 17 tum som standard.
Chassi och bromsar har också vässats med nya fjädrar, stötdämpare, skivor och ok.
Spiral 86 kallar Abflug sin GT 86.
* Abflug är tyska för avgång.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se