Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Mazda

Mazda 6 blir av med dieselmotorerna

Mazdas mellanklassmodell 6 kommer under innevarande månad av tappa sina dieselalternativ, det gäller både sedan- och kombiversionen.

Tidigare i dag skrev vi om Audi som, till skillnad mot flera andra märken, håller fast vid dieselmotorn så länge det finns en efterfrågan. Nu nås vi av informationen att Mazda 6 framöver inte kommer att erbjudas med dieselmotor under huven. I dag finns en 2,2-liters dieselmotor på 150 samt 184 hästkrafter till Mazda 6 Sedan och Mazda 6 Wagon (kombin). Redan nu i oktober ska Mazda 6-tillverkningen för den europeiska marknaden styras om till att enbart montera bensinmotorer (en 2,0-litersmaskin på 165 hk samt en 2,5-litersmaskin på 194 hk finns).

Anledningen till att Mazda 6 tappar dieselalternativen är okänd, men enligt Autocar kan det vara för att motorn behöver göras om för att möta de tuffare utsläppskrav som är i antågande, en förändring som Mazda inte ser som lönsam med tanke på låga försäljningsvolymer.

Mazda CX-5 har samma dieselmotor och blir sannolikt av med den. När första generationen CX-5 lanserades 2012 blev den i hemlandet Japan en enorm succé på kort tid, och japanerna, som vanligtvis väljer bensinmotorer, valde gärna dieselmotor till Mazda suv. Hela 73 procent av de 8 000 inledande beställningarna hade kryssat för dieselalternativet. Foto: Mazda

Vilka vinterdäck ska du ha på bilen?
Läs vårt test så får du stenkoll!

Hos Mazda Sverige finns fortfarande dieselalternativen kvar och kommer sannolikt göra så under resterande del av året tack vare lagerbilar.

Samma dieselmotor finns även i suven CX-5 och vi misstänker att den går samma öde till mötes. Om så blir fallet finns endast dieselmotorer till CX-30, mellanbrorsan till CX-3 och CX-5. Denna dieselmotor är en 1,8-litersmaskin på 116 hästkrafter.