10 miljoner Toyota RAV4 sålda
Den är inte i närheten av lillebror Corolla, men Toyota RAV4 har ändå uppnått imponerande tio miljoner sålda exemplar.
Generation 1
1994 var året då Toyota lanserade vad många i dag kallar för världens första kompakta suv. Det var då modellen RAV4 kom ut på marknaden, först i Japan och Europa, senare även i Nordamerika.
Första generationen RAV4, 1994-2000, erbjöds inledningsvis endast i tredörrarsutförande. Först i början av 1995 kom den rymligare femdörrarsmodellen. RAV4 fanns med både fram- och fyrhjulsdrift, förstnämnda erbjöds dock inte i Europa.
Det kanske mest intressanta med första generationen, förutom att den delvis skapade ett nytt begär hos bilköpare (god framkomlighet, hög sittposition och enkel fyrhjulsdrift), är att Toyota under 1997 lanserade en helt eldriven modellversion vid namn RAV4 EV. På den tiden handlade det inte om litiumjonbatterier utan konventionella NiMH-batterier (nickel-metallhydridbatteri) som då var vanligt vid sidan om nickel-kadmium-batterier (NiCd). Lagringskapaciteten låg på 27 kWh och räckte till 16-19 mils körning.
Det finns lite olika uppgifter om hur många exemplar av elbilen, som togs fram på grund av Kaliforniens hårda utsläppsregler, som byggdes, men runt 1 500 ungefär fram till nedläggningen 2003.
LÄS MER: Alla våra provkörningar av Toyota RAV4
Generation 2
År 2000 var det dags för andra generationen att ta vid och den hade ett par detaljer gemensamt med föregångaren. Den fanns i både tre- och femdörrarsutförande samt hade kvar reservhjulet på bakluckan som var sidohängd.
Med andra generationen fick RAV4 för första gången en dieselmotor under huven, och framhjulsdrift blev ett alternativ för kunderna på den europeiska kontinenten.
TEST: Begagnad Toyota RAV4 2009-2013
Generation 3
När tredje generationen kom 2006 hände det en hel del. Tredörrarsversionen försvann men modellen erbjöds med både lång och kort hjulbas, beroende på marknad. Någon framhjulsdriven version fanns inledningsvis inte för de europeiska kunderna som hade gett andra generationens framhjulsdrivna modell kalla handen. Amerikaner och japaner kunde däremot fortsatt välja mellan två- och fyrhjulsdrift, något européerna också kunde från och med modelluppdateringen 2009. Då kom även den steglösa Multidrive S-växellådan till RAV4 för första gången.
Reservhjulet på bakluckan fanns kvar, dock inte på modellversionen med högsta utrustningsgraden eftersom runflat-däck var standardmonterade på den.
LÄS MER: Alla våra test av Toyota RAV4
Än en gång gjorde Toyota en elbil av RAV4. Involverade i andra generationen RAV4 EV var Tesla. Märkligt kan kanske tyckas, men Toyota köpte under 2010 en stor andel Tesla-aktier, och på den vägen är det.
Denna nya RAV4 EV hade ett litiumjonbatteri på 41,8 kWh som gav kraft till en 156 hästkrafter stark elmotor. Båda komponenterna var Teslas prylar. Räckvidden vid blandad körning låg på drygt 16 mil.
Generation 4
Fjärde generationen gjorde entré på bilsalongen i Los Angeles senhösten 2012 och den europeiska marknadslanseringen ägde rum för nästan exakt sju år sedan, nämligen den 13 april 2013.
Denna nya RAV4-generation var inte bara betydligt större än sin föregångare, den var också första generation att få Toyotas populära hybriddrift. Men det dröjde dock till modelluppdateringen 2016 innan hybriddrivlinan tillgängliggjordes. 0,49 liter per mil och 115 gram koldioxid per kilometer var siffror som då imponerade.
Reservhjulet på bakluckan blev med fjärde generationen ett minne blott.
TEST: Begagnad Toyota RAV4 2013-2019
Generation 5
Våren 2018 presenterades femte generationen RAV4 på bilsalongen i New York. Lanseringen i USA ägde rum kommande höst, men till Europa kom den först under våren 2019. Nytt för RAV4, i och med denna dagens generation, är att den inte finns med dieselmotor under huven. I Nordamerika säljs den däremot med enbart bensinmotor medan i Europa är det hybriden är aktuell. Sistnämnda finns med fram- och fyrhjulsdrift. Den framhjulsdrivna varianten har en elmotor som assisterar den 2,5 liter stora bensinmotorn medan den fyrhjulsdrivna har två elmotorer varav den ena är till för att förse bakhjulen med drivkraft.
Nya RAV4, som är rymligare och något större än sin föregångare, fick det problematiskt redan i sitt första test hos Teknikens Värld. I vårt stora suv-test visade det sig att modellen inte klarade älgtestet, ett beteende som bestod även i nästa test med RAV4. Toyota har senare meddelat att de ska åtgärda den populära suv-modellen för att den ska agera bättre vid en undanmanöver.
Toyota RAV4 generation fem kommer inte som elbil, däremot som laddhybrid. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid presenterades i höstas men fick svensk prislapp först i början av 2020. Från 499 900 kronor
kostar den laddbara hybridvarianten som ska börja levereras under andra halvan av 2020.
https://youtu.be/6R8HyWWR20sMen innan vi går händelserna i förväg allt för mycket passar vi på att gratulera Toyota RAV4 till tio miljoner sålda exemplar. Den ”magiska gränsen” nåddes i slutet av februari. Tio miljoner är en imponerande siffra, men den står sig slätt jämfört med syskonet Corolla som har passerat 45 miljoner sålda exemplar. Det ska dock tilläggas att modellnamnet Corolla genom åren inte har varit lika genuint som RAV4:s i och med att det har använts på många olika modeller och versioner.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se