10 miljoner Toyota Yaris sålda
Liten bil som säljer i stora nummer. Toyota Yaris debuterade 1999 och har nu sålts i tio miljoner exemplar globalt.
Småbilarna säljer inte några jätteupplagor i Sverige men globalt sett är de storsäljare. En populär modell är Toyota Yaris som nu har sålts i tio miljoner exemplar världen över sedan den första generationen kom 1999. Och det är inte bara konsumenter som har uppskattat Yaris – två gånger har den utsetts till Årets bil i Europa av motorjournalister: 2000 och 2021, alltså i sin första och senaste (fjärde) upplaga.
Yaris passerar därmed en milstolpe som andra modeller i Toyotas utbud tidigare har gjort: Camry, Corolla, Hilux, Land Cruiser och RAV4. I det svenska pressmeddelandet som lyfter fram nyheten jämför man försäljningssiffran med Saab som sålde 4,5 miljoner bilar totalt mellan åren 1947 och 2011. Den 10-miljonte bilen som rullade ut ur den franska fabriken i Valenciennes den 30 mars var en grå GR Sport beställd av en kund från Parisregionen.
Yaris har även vunnit i Teknikens Världs tester, men inte alltid på ett helt övertygande sätt. Första generationen slog konkurrenterna Fiat Punto och Ford Fiesta i nummer 1/2000 men med en motor på 68 hästkrafter ansågs vara lite väl slö.
Även den senaste generationen av modellen är en testvinnare. I nummer 5/2020 vann den i hybridutförande mot Honda Jazz, Mazda 2, Opel Corsa och elbilen Renault Zoe. Detta trots att den inte klarade älgtestet på ett tillfredställande sätt. Summeringen blev i alla fall: ”Yaris bjuder på det kanske mest attraktiva paketet i hela B-segmentet. Den är snål, prisvärd, kul och smart paketerad.” Sist i testet kom Mazda 2 som sedan förra året finns som hybrid. Ja, det är faktiskt just en Yaris men med andra emblem.
I Sverige registrerade det 2 883 Yaris förra året och därmed parkerar den sig trea efter RAV4 (6 317) och Corolla (4 746) bland Toyotamodellerna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se