Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

2 × Bentley på bana – tre snabba från provkörningen

Från nya Opel Astra till nya Bentley Continental GT Speed och Bentayga S. Vi ringer Jan-Erik för att höra hur det går.

Det där ser varmt ut, kör du lyxbil?
– Lyx eller sport, vilket du vill. Taket har åkt av på en Bentley Continental GT Speed. Vi har också kört Bentayga S så det har blivit lite vind i håret.

Det ser ut som att du befinner dig i en depå, inte riktigt rätt miljö för en Bentley väl?
– Stämmer, och stämmer inte. Med W12:a och en kaxig V8 (i Bentayga) går det undan. Jag har nog aldrig kört så fort samtidigt som jag fått massage.

1 AV 2
Bentley Continental GT Speed Convertible har en W12-motor på 6,0 liter, 659 hästkrafter och 900 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppar 335 km/h. Fordonsskatten är 28 136 kronor per år.
Foto: James Lipman / Bentley Motors
2 AV 2
Bentley Bentayga S har en 4,0 liter stor V8 som matas med turbokraft för att nå upp till 550 hästkrafter och 770 newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten är 290 km/h. Fordonsskatten ligger på 26 288 kronor per år.
Foto: James Lipman / Bentley Motors

Hur klarar sig en tung Bentley på en racerbana?
– Riktigt bra, men exakt hur bra ska jag försöka berätta i ett kommande nummer av Teknikens Värld. Jag blev i alla fall överraskad på mer än ett sätt – och då har jag ändå så sent som förra sensommaren kört Porsche Cayenne Turbo GT på racerbana, fast i Sverige då.

Missa inte att läsa de båda provkörningar, antingen i tidningen eller här på webben.

https://www.instagram.com/p/CaHHPA9lkZe/