287,5 miljoner krockkuddar kan återkallas
Skandalen med livsfarliga krockkuddar från japanska Takata sägs kunna kosta företaget så mycket som nästan 200 miljarder kronor. Takata själva säger dock att siffran inte är sanningsenlig.
Under många år har flertalet biltillverkare världen över använt sig av japanska Takatas krockkuddar som i efterhand har visat sig vara kunna en potentiell dödsfälla. Minst åtta personer har omkommit och minst hundra personer har skadats av det metallsplitter som krockkuddarna kan sprida i bilens kupé vid utlösning. Bland de drabbade biltillverkarna finns Honda, Toyota, Mazda, Nissan, Ford, BMW, Mercedes, Volkswagen samt till och med Saab. Flera av biltillverkarna har uppgett att de tröttnat på Takata och därmed vänt dem ryggen, bland annat Honda, Toyota, Mazda och Ford.
Takata själva har efter att skandalen blossade upp kallat 34 miljoner bilar världen över för defekta. I dagsläget har över 50 miljoner krockkuddar återkallats och åtgärdats.
I går rapporterade Bloombergs News att – i värsta fall – kan mer än en kvarts miljard krockkuddar, 287,5 miljoner för att vara exakt, komma att återkallas. Enligt en källa till dem med insyn i Takatas räkenskaper kan slutnotan komma att uppgå till svindlande 196 miljarder kronor.
Takata har i dag gått ut och förnekat den siffran och säger att de inte har räknat på en kostnad.
En kostnad som däremot är fastställd är det bötesbelopp Takata ska betala i USA – knappt 600 miljoner kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se