Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Saab 9000 Talladega årsmodell 1988.Saab 9000 Talladega årsmodell 1988.Saab 9000 Talladega årsmodell 1988.
Saab 9000 Talladega årsmodell 1988.

30 år med Saab 9000 (1984-2014)

Du trodde att vi hade glömt en av årets stora födelsedagsbarn Saab 9000? Ingen risk för glömska, vi sparade helt enkelt jubilaren till årets näst sista dag för maximal exponering.

2014 står det i kalendern (i ytterligare ett drygt dygn till), vilket inte bara betyder att det är 40 år sedan Volvo 240 gjorde entré. Det betyder också jämna år för en annan mer eller mindre kultförklarad svensk bil, nämligen Saab 9000 som firar 30 år som modell i år.

1984 var alltså året som Saab 9000 lanserades, men historien om Saabs första större modell, som dessutom var första Saaben på nästan 30 år med tvärställd motor, började långt tidigare. Redan 1974-1975 inleddes projektet att ta fram en ersättare till 99, men det hela lades i malpåse under tre år innan Saab-ingenjörerna började fila på bilen igen (denna gång under projektnamnet X29), som nu skulle agera ersättare till 900 i stället för 900:ans föregångare 99.
Det var inte lätt rent ekonomiskt att ta fram en helt ny bilmodell, så Saab sökte samarbetspartners och fann italienska Lancia. Valet berodde mycket på Saabs dåvarande vd Sten Wennlo som såg Lancia som en idealisk partner, något som han till en början, enligt egen utsago, i princip var ensam om att tycka. I oktober 1979 skrevs avtal om samarbete under och Lancia Delta blev därmed Saab-Lancia 600, men det är en annan historia.
Samarbetet mellan Saab och Fiat-ägda Lancia hade för avsikt att mynna ut i en helt ny modell men företagen hade olika syn på saker och ting, inte minst på bilens storlek och byggstrategier. Bland annat ville Saab bygga bilen inifrån och ut, för att borga för goda innerutrymmen. Italienarna ville bygga från andra hållet, utrymmena fick anpassas efter skalet. Förutom olika tankesätt kring hur en bil ska utvecklas hade Saab också sina duster med italienska formgivaren Giorgetta Giugiaro.
Saab och Lancia gick skilda vägar 1981 då de insåg att deras visioner var för långt ifrån varandra. Men under de två år som företagen samarbetade blev resultatet alltså ändå ett knippe olika bilar med gemensam teknik och till viss del gemensamt utseende.

Den 24 maj 1984 var det premiärvisning av 9000 vid Kolmårdens djurpark inför ett 400-tal journalister från hela världen. Det var halvåret innan syskonbilen Lancia Thema hade premiär och ytterligare en tid före den tredje syskonbilen Fiat Croma såg dagens ljus. 1987 kom en fjärde syskonmodell, nämligen Alfa Romeo 164.

Interiören i 9000 kanske känns tråkig i dag, men annat var det i mitten på 1980-talet. Instrumentbrädan, signerad Ulf Svanbäck och Saabs designchef Björn Envall, fick mycket positiva omdömen.Interiören i 9000 kanske känns tråkig i dag, men annat var det i mitten på 1980-talet. Instrumentbrädan, signerad Ulf Svanbäck och Saabs designchef Björn Envall, fick mycket positiva omdömen.Interiören i 9000 kanske känns tråkig i dag, men annat var det i mitten på 1980-talet. Instrumentbrädan, signerad Ulf Svanbäck och Saabs designchef Björn Envall, fick mycket positiva omdömen.
Interiören i 9000 kanske känns tråkig i dag, men annat var det i mitten på 1980-talet. Instrumentbrädan, signerad Ulf Svanbäck och Saabs designchef Björn Envall, fick mycket positiva omdömen.

Den bil som stod i rampljuset vid premiärvisningen i maj för drygt 30 år sedan var Saab 9000 Turbo 16. Det var dock förseriebilar som stod uppställda då Saab hade små justeringar kvar att göra innan de första bilarna levererades till kund hösten 1984 (och kostade då mellan 136 000 och 160 000 kronor beroende på utrustning, motsvarar i dag 287 000 till 337 000 kronor).
Världens journalister häpnade över Saab 9000 som med smart paketering klassades som en riktig storbil, framför allt på den så viktiga USA-marknaden. Men skeptikerna menade att 9000 inte såg ut som en riktig Saab. Höjdarna på Saab försvarade 9000 genom att säga att formerna var helt avsiktliga, dessa kom till för att bredda kundkretsen – vilket man så här på efterhand kan säga att de lyckades med.
En annan hackkyckling var spoilern på bakluckan, eller fågelbadet som den ibland kallades. Enligt Saabs chassiexperter behövdes spoilern inte ens vid hög fart eftersom 9000 var så stabil i sig, därför ifrågasattes spoilerns existens. Men Saabs marknadsfolk var snabba på att hugga tillbaka mot skeptikerna: ”Spoilern behövs för att sälja bilen”, var deras svar.

Saab 9000 fick under sin livstid många utmärkelser. Redan 1985 utsågs den till Årets prestigebil i Frankrike där 9000 vann mot bland annat Audi, Citroën och Renault, alla med turbomatade modellversioner.
Bilens välbalanserade chassi, oavsett last, i kombination med den finfina tvålitersmaskinen med turbo som utvecklade 175 hästkrafter (det var innan katalysatorn kom in i bilden) tilltalade många. Prestandan, 0-100 km/h på 8,3 sekunder och toppfart på 220 km/h, var imponerande för en rymlig familjebil vid den tiden.
Året efter lanserade Saab en icke turboladdad version som kallades för 9000i. 130 hästkrafter hade den och gjorde 0-100 km/h på 10,5 samtidigt som den toppade 190 km/h. Denna insprutningsmaskin hade, precis som turbomotorn, fyra ventiler per cylinder (därav beteckningarna T16 och i16 som man ofta ser).

Teknikens Värld var tidiga med att falla för 9000, en bil som många personer på Saab ska vara nöjda med, inte minst företagets dåvarande tekniska direktör Gunnar Larsson som var med från första till sista spadtag.Teknikens Värld var tidiga med att falla för 9000, en bil som många personer på Saab ska vara nöjda med, inte minst företagets dåvarande tekniska direktör Gunnar Larsson som var med från första till sista spadtag.Teknikens Värld var tidiga med att falla för 9000, en bil som många personer på Saab ska vara nöjda med, inte minst företagets dåvarande tekniska direktör Gunnar Larsson som var med från första till sista spadtag.
Teknikens Värld var tidiga med att falla för 9000, en bil som många personer på Saab ska vara nöjda med, inte minst företagets dåvarande tekniska direktör Gunnar Larsson som var med från första till sista spadtag.

Saab 9000 genomgick många uppdateringar och förändringar under sin livstid som varade till och med modellår 1998. Dessutom fick den åter världens rampljus på sig 1986 efter rekordkörningen på Alabama International Speedway i Talladega i USA. Två världsrekord och ytterligare 21 internationella rekord slogs under den nästan 20 dygn långa, oavbrutna körningen. Den snabbaste av de tre 9000 Turbo-bilarna avverkade 10 000 mil med en snitthastighet på 213,299 km/h.
En specialversion kallad 9000 Talladega (provkörning på länken) togs fram, med alla tänkbara extrautrustningsdetaljer, för att belysa vad man åstadkommit i USA. Den kostade sommaren 1988 (årsmodell 1989) 266 000 kronor, vilket i dag motsvarar 471 000 kronor.

Samma år som rekordkörningen i Talladega uppmärksammades Saab 9000 då den blev första framhjulsdrivna bil i världen att kunna utrustas med låsningsfria ABS-bromsar. Det var året efter introduktionen av den så hatälskade tändkassetten Saab Direct Ignition (Saab DI). Denna kassett var ett avancerat direkttändningssystem med en tändspole för varje cylinder. Tändkassetten har gett många Saab-ägare grått hår i förtid, bland annat skribenten av denna artikel (dock inte gråhårig på riktigt... ännu).

Andra noterbara år är 1988 då sedanmodellen 9000 CD presenterades. 1989 kom en ny insprutningsmotor med större cylindervolym – den var på 2,3 liter och gav 150 hästkrafter. Ett år senare fick den turbomatning och för första gången fick 9000 200 hästkrafter. Det var också då som första Aero-modellen presenterades. 200 hästkrafter och extra mycket utrustning betydde den flygplansinspirerade beteckningen.
1991 lanserades en uppdaterad 9000 som hädanefter kom att kallas 9000 CS. Samma grundformer men nytt utseende med lägre front och nytt bakparti, framför allt bakljusarrangemanget skiljer sig åt från tidigare. Även krocksäkerheten blev bättre i och med CS. Låsningsfria ABS-bromsar blev dessutom standard i 9000 samma år.
1992 kom den i dag eftertraktade modellen 9000 CS Aero (Talladega-versionen är så klart än mer eftertraktad) med 225 hästkrafter och 350 newtonmeter plockade ur den 2,3 liter stora turbomaskinen.
1994 fick CD-modellen CS-fronten, samma år som 9000 fick en V6-motor under huven. Motorn var en Opel-maskin på 3,0 liter och 210 hästkrafter.

Den 6 maj 1998 tillverkades det sista exemplaret av Saab 9000. Den bilen står i dag på Saabs bilmuseum i Trollhättan. Totalt tillverkades 503 087 Saab 9000 under modellens 14 år i livet.

När CS-modellen kom var det givetvis utseendet som blev den största snackisen. Många var skeptiska till nya fronten och ljusrampen bak, men så här i efterhand kan vi slå fast att det blev rätt snyggt ändå.När CS-modellen kom var det givetvis utseendet som blev den största snackisen. Många var skeptiska till nya fronten och ljusrampen bak, men så här i efterhand kan vi slå fast att det blev rätt snyggt ändå.När CS-modellen kom var det givetvis utseendet som blev den största snackisen. Många var skeptiska till nya fronten och ljusrampen bak, men så här i efterhand kan vi slå fast att det blev rätt snyggt ändå.
När CS-modellen kom var det givetvis utseendet som blev den största snackisen. Många var skeptiska till nya fronten och ljusrampen bak, men så här i efterhand kan vi slå fast att det blev rätt snyggt ändå.

Teknikens Värld har under åren kört 9000 ett otal gånger. Vid första stora testet som publicerades i Teknikens Värld nummer 1/1985 (utkom i december 1984) var det mycket vi imponerades av, men det var framför allt helheten som fick oss på fall. ”Suverän” var ett ord som poppade upp hos oss när vi då beskrev bilen.
Redan vid första mötet med 9000 i maj 1984 (TV nummer 12/1984, utkom bara sex dagar efter världspremiären) charmade modellen oss. Den kändes lyxig och sportig på en och samma gång. Det var inget vi var direkt bortskämda med hos svenska bilar på den tiden.

Titta gärna igenom bildgalleriet nedan för spännande bilder från åren med Saab 9000, bilder som kommer från både oss på Teknikens Värld och från Saab. Missa inte heller att titta på filmen nedan som vi spelade in under Saab Independence Day i Trollhättan den 23 februari 2011. Där får du följa med bakom kulisserna i Stallbacka-fabriken och se konceptbilar som aldrig blev verklighet, bland annat den Saab 9000 som utrustades med en joystick i stället för en ratt.

Till sist vill vi bara säga ett stort grattis till Saab 9000 för att du, tillsammans med några andra bilar, en gång i tiden satte Sverige på världens bilkarta.

Vill du fördjupa dig i Saab 9000 och alla andra Saab-modeller från 1947 och fram till tiden innan Nevs övertagande 2012 kan vi tipsa dig om Stora Guiden Om Saab som du kan beställa online.

https://youtu.be/TP7hBHUWPI8

Gilla på Facebook för fler videoklipp!